Tekstveides prasmju attīstīšanas iespējas latviešu valodas stundās 6. klasē
Author
Bite, Beatrise
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba Tekstveides prasmju attīstīšanas iespējas latviešu valodas stundās 6. klasē mērķis ir pārbaudīt izstrādātā lingvodidaktiskā materiāla piemērotību 6. klases skolēnu tekstveides prasmju attīstīšanai, aprobējot to latviešu valodas mācību stundās. Pētāmās problēmas aktualitāti nosaka tas, ka skolēniem nav pietiekami attīstītas tekstveides prasmes, ko apliecina pētnieku atzinumi, kā arī darba autores vērojumi. Skolēniem ir problēmas izveidot tekstu, kas atbilst teksta pazīmēm, īpaši plānveidībai, loģiskumam un mērķtiecībai, kā arī skolēnu valodas līdzekļu lietojums ir nepietiekams, lai radītu precīzu, tēlainu, saturīgu, stila ziņā izteiksmīgu tekstu. Diplomdarbu veido četras nodaļas, kurās apkopotas teorētiskās atziņas par pētāmo problēmu, raksturota didaktiskā materiāla izstrāde un aprobācija, apkopoti pedagoģiskās izmēģinājumdarbības rezultāti un ieteikumi turpmākajai darbībai. Pētījuma mērķis tika īstenots, jo, analizējot skolēnu konstatējošos darbus, tika novērots, ka skolēni ir pilnveidojuši savas tekstveides prasmes un apliecināja māku radīt autora komunikatīvajam mērķim atbilstošu, strukturētu, loģisku, plānveidīgu un saturīgu tekstu, turklāt mērķtiecīgi izvēloties radošajam darbam atbilstošus valodas līdzekļus. Didaktiskais materiāls ir mācību stundās izmantojams. Pielikumā ievietoti mācību stundu konspekti, darba lapas un citi izdales materiāli skolēniem, tekstu paraugi un skolēnu darbu paraugi. Diplomdarba apjoms ir 72. lpp. The topic of the Paper is Promoting Text Writing Literacy in Latvian Lessons in Form 6 which aims to create a didactic material for development of literacy skills of Form 6 learners and implement it in Latvian language classes. The topicality of the problem is the fact that learners do not have developed their literacy skills, as shown in researches and observations of the author of the Diploma paper. Leaners face several problems when creating a text, corresponding for the signs, planning of the text, coherency and purposefulness. Also the use of language resources is insufficient to create a precise, creative text. The Paper consists of four parts. There are the theoretical standpoints on the research problem summarized, the forming of didactic material characterized, as well as implementation of the materials described. There also are the results and suggestions for future research given. The aim of the research is achieved, as, through the analysis of the learner’s texts, it was concluded that learners have improved their literacy skills and shown their competence to create structured, logical and coherent text, purposeful for the aim of the author. Furthermore, learners were choosing a sufficient language resources and writing creative texts. The didactic material can be used in Latvian lessons. The appendix of the Paper consists of lesson plans, worksheets and other handouts for learners as well as examples of learner’s texts. The amount of the diploma Paper is 72 pages.