Vārdu krājums 5-7 gadīgiem bērniem ar redzes traucējumiem
Автор
Saulīte, Annija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Дата
2017Metadata
Показать полную информациюАннотации
Darba autors: Annija Saulīte Darba tēma: Vārdu krājums 5 – 7 gadīgiem bērniem ar redzes traucējumiem. Darba veids: Maģistra darbs Studiju programma: Pedagoģija Darba zinātniskā vadītāja: Prof. Sarmīte Tūbele Redzes kvalitāte ir būtisks faktors, kurš ietekmē bērnu valodas attīstību. Ar redzes traucējumiem bieži vien ir saistīti runas un valodas traucējumi, kas var ietekmēt rakstītprasmes, lasītprasmes un matemātisko priekšstatu apgūšanu. Viens no svarīgākajiem saziņas komponentiem ir vārdu krājums, kas veido visu valodas sistēmu. Bērniem ar redzes traucējumiem bieži vien ir šaurāks vārdu krājums, nekā tas ir bērniem kuriem nav novērojami redzes traucējumi. Speciālistiem, kuri strādā ar bērniem, kuriem ir redzes traucējumi, nepieciešams meklēt piemērotāko veidu, kā pirmsskolas vecuma bērniem ar redzes traucējumiem paplašināt vārdu krājumu, lai tie spētu veiksmīgi turpināt izglītošanu skolā. Pētījuma mērķis: konstatēt, kāds ir vārdu krājums un kādas tā paplašināšanas iespējas tiek izmantotas darbā ar 5 – 7 gadīgiem bērniem, kuriem ir redzes traucējumi. Darba rezultāti: tika konstatēts, kāds vārdu krājums ir 5 – 7 gadīgiem bērniem ar redzes traucējumiem speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē „X”. Apkopojot vārdu krājuma pārbaudes rezultātus tika iegūti dati, ka bērniem ar redzes traucējumiem ir grūtības nosaukt attēlus ar lietvārdiem – koki, meža dzīvnieki, apavi un prievārdi. Nosaukt attēlu grūtības nesagādā kategorijā lietvārdi – mājdzīvnieki, mēbeles, augļi, dārzeņi un darbības vārdi. Pedagogi pirmsskolas izglītības iestādē „X” 5 – 7 gadīgu bērnu ar redzes traucējumiem, vārdu krājumu paplašina, visbiežāk izmanto – attēlus, priekšmetus, didaktiskās rotaļas, sižeta attēlus. Darba teorētisko un praktisko daļu var izmantot pirmsskolas izglītības skolotāji, speciālie pedagogi, tiflopedagogi un logopēdi teorētisko zināšanu papildināšanai. Atslēgas vārdi: redzes traucējumi; vārdu krājums; valodas attīstības īpatnības bērniem ar redzes traucējumiem; vārdu krājuma paplašināšanas iespēja. The author: Annija Saulīte Thesis: Vocabulary for 5 – 7 year – old children with visual impairments. Type of work: Master Study program: Pedagogy Research manager: Prof. Sarmīte Tūbele Visual quality is an important factor which affects children's language development. Visual impairment often can cause speech and language disorders that can affect to literacy, reading and learning math. One of the most important components of the communication is vocabulary, which establishes whole language system. Children with visual impairments often have limited vocabulary than it is for children who do not have visual impairment. Specialists working with children, who have visual impairment, need to look for the best way for preschool children with visual impairments to establish their vocabulary for them to be able to successfully continue learning at school. Objective: Find out what is the vocabulary at the moment and extensibility options of it, in 5 – 7 year – old children with visual impairment. The results: It was founded what is the vocabulary amount of 5 – 7 year – old children with visual impairment in special preschool “X”. Summarizing vocabulary test results, where is obtained data, that children with visual impairment have difficulties to name pictures with nouns – names of trees, wild animals, shoes and prepositions. They do not have difficulties to name nouns – pets, furniture, fruits, vegetables and verbs. Teachers at the special preschool “X” for 5 – 7 year old children with visual impairments mostly expand vocabulary using pictures, objects, didactic games. Theoretical and practical part can be used for preschool teachers, special education teachers, speech and language therapists to supply theoretical knowledge in an area that should have more attention of vocabulary expansion. Keywords: vision impairment; vocabulary; language development of children with visual impairments; vocabulary expansion options.