Prievārdu aktualizēšana 5-6 gadus vecu bērnu runā, izmantojot latviešu tautas pasakas
Author
Priedīte, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kaļķe, Baiba
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba temats ir „Prievārdu aktualizēšana 5–6 gadus vecu bērnu runā, izmantojot latviešu tautas pasakas”. Darba mērķis: izpētīt prievārdu lietojumu 5–6 gadus vecu bērnu runā, un iespējas to pilnveidot, izmantojot latviešu tautas pasakas. Tika izmantotas tādas pētīšanas metodes kā literatūras un avotu analīze, pedagoģiskais novērojums, anketēšana un izmēģinājumdarbība. Teorētiskajā daļā tika analizēta bērnu kognitīvā attīstība, latviešu tautas pasaku nozīme pirmsskolā un bērnu valodas attīstībā, kā arī tika raksturoti prievārdi un to lietojums bērnu runā. Praktiskajā daļā tika veikta izmēģinājumdarbība. Tās gaitā tika aktualizēts prievārdu lietojums, izmantojot tautas pasakas, darba lapas, jautājumus un atbildes, kā arī ar bērnu zīmējumus. Skolotājiem domātajās anketās tika noskaidrots pedagogu viedoklis par bērnu runā lietotajiem prievārdiem un raksturīgākajām kļūdām, tos izmantojot. Diplomdarbs sastāv no ievada, piecām nodaļām, nobeiguma, izmantotās literatūras un avotu saraksta, 7 attēliem, 4 tabulām un 19 pielikumiem, 66 lpp. Atslēgvārdi: bērna valoda, kognitīvā attīstība, prievārdi, latviešu tautas pasakas. The theme of the diploma paper is “Latvian folk tales as means of activating the use of prepositions in 5-6 years old children’s speech”. The aim of the diploma paper is to research the usage of prepositions in 5-6 years old children’s speech and ways how to improve it by the help of Latvian folk tales. The research methods used – analysis of literature and sources, pedagogical observation, a survey and a trial operation. In the theoretical part, the author analyzes the cognitive development of children, the importance of Latvian folk tales in preschool and in the development of children’s language. The theoretical part includes also characteristics of prepositions and their use in children’s speech. In the practical part, there was carried out a trial operation with the aim to activate the use of prepositions by the help of Latvian folk tales, worksheets, questions and answers, and children’s drawings. The questionnaires for teachers provide the author with teachers’ feedback on the prepositions children use in their speech and the main problems of their usage. The diploma paper consists of an introduction, five chapters, a conclusion, a list of literature and sources, 7 pictures, 4 charts, 19 appendices, 66 pages. Key words: children’s language, cognitive development, prepositions, Latvian folk