• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Automatizēta tekstūru ģenerēšana

Thumbnail
View/Open
302-59220-Kurzemnieks_Arturs_ak13153.pdf (2.790Mb)
Author
Kurzemnieks, Artūrs
Co-author
Latvijas Universitāte. Datorikas fakultāte
Advisor
Paikens, Pēteris
Date
2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Tekstūru ģenerēšana ir vispārīgas attēlu ģenerēšanas vienkāršots gadījums. Darbā apskatīta parametriska tekstūru ģenerēšana, kuras mērķis ir spēt atdarināt kāda materiāla attēlu, lai no tā ražotu praktiski neizsmeļamu skaitu vizuāli līdzīgu paraugu. Galvenais ģenerētā rezultāta kvalitātes kritērijs ir cilvēka uztvere. Perfekti uzģenerēta tekstūra ir tāda, kuru neatkarīgs novērotājs no malas nespēj atšķirt no oriģināla. Darbā tiek izpētītas neironu tīklu metodes tekstūru ģenerēšanā. Tiek apskatīti esošie pētījumi, īsumā skaidroti neironu tīklu teorijas pamati, uz kuriem šīs metodes tiek balstītas, pakāpeniski nonākot līdz reāla neironu tīklu prototipa izveidei un apmācībai šīs problēmas risināšanai. Noslēgumā tiek apkopoti autora implementētā neironu tīkla ģenerētie rezultāti. Darba mērķi tiek sasniegti, parādot, ka metode ir praktiski izmantojama un kvalitatīvu rezultātu iegūšana ir tālākas optimizācijas jautājums.
 
Texture generation is a simpler case of general image generation. The topic of this work is parametric texture synthesis, its goal being to imitate the image of some arbitrary material to be able to produce practically unlimited amount of visually similar samples. The main quality criterion of the generated result is human perception. A perfectly generated texture is one which an independent side observer cannot distinguish from the original. This work covers neural network methods for texture generation. It includes an overview of currently existing studies, explanation of the theoretical foundations of neural networks on which these methods are based, gradually arriving at the implementation and training of an actual neural network prototype to solve this problem. Finally the generated results of the neural network implemented by the author are gathered. The goals of this work are achieved, showing that the method is practically usable and that it is a matter of further optimization to achieve results of better quality.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/36271
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [5688]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV