Elektrovilcienu radīto cieto daļiņu emisiju gaisā novērtējums Rīgas centrā
Autor
Silkāns, Viktors
Co-author
Latvijas Universitāte. Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultāte
Advisor
Šteinberga, Iveta
Datum
2017Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Dažāda ķīmiskā un frakcionārā sastāva daļiņas atmosfērā tiek uzskatītas par vienu no bīstamākajiem atmosfēras piesārņojuma veidiem, tās rada pat lielāku apdraudējumu cilvēku veselībai nekā siltumnīcu efekta gāzes, savukārt ietekme izpaužas kā paaugstināts elpošanas un asinsrites sistēmas saslimšanas risks. Viens no būtiskākiem cieto daļiņu piesārņojuma avotiem ir satiksme, un gandrīz visu kopējo sauszemes transporta radīto emisiju daudzumu veido ritošā daļa, bremzes, riteņi un ceļa virsma. Piesārņojuma līmeni ietekmējošie faktori ir vairāki - avota darbības dinamika, tehniskais un ceļa seguma stāvoklis, meteoroloģiskie parametri u.c. Diemžēl elektrovilcienu radītais cieto daļiņu piesārņojums līdz šim Latvijā nav pētīts. Maģistra darbā “Elektrovilcienu radīto cieto daļiņu emisiju gaisā novērtējums Rīgas centrā” pētīts elektrovilcienu radītais daļiņu piesārņojums vilcieniem uzsākot kustību, stāvot un bremzējot; pētījuma ietvaros veikta daļiņu skaitīšana vairākos kanālos divās monitoringa vietās - Rīgā, Kurbada ielā 2 un Jura Alunāna ielā 2. Particulate matter (PM) of various chemical and fraction composition is considered as one of the most dangerous form of air pollution. It causes even greater threat to human health than greenhouse gases, whereas its influence results in increased risk of respiratory and circulatory systems diseases. One of the most important sources of PM pollution is traffic. Almost all land transport PM emissions are non-exhaust emissions caused by a running gear, train chassis, brakes, wheeals and the railroad. Pollution level is affected by significant factors – source dynamics, technical and railway condition, meteorological parameters, etc. Unfortunately, PM pollution caused by the electric trains has not been studied in Latvia so far. The present study examines pollution caused by the electric trains when the movement starts, at standstill, and during breaking. Within the research, PM was viewed through several channels at two monitoring places in Riga – on 2 Kurbada Street and 2 Jura Alunana Street. Key words: particulate matter, electric trains, air quality, emissions, monitoring.