• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Humora loma reklāmā

Thumbnail
View/Open
306-58179-Beketova_Vlada_vb13044.pdf (1.262Mb)
Author
Beketova, Vlada
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Roziņa, Gunta
Date
2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Valodai ir būtiska loma mūsdienās, jo to izmanto dažādiem mērķiem. Lai gan lielākā pētījumu daļa ir saistīta ar valodas lietojumu profesionālos rakstos un runās, šis darbs pievērsa uzmanību valodas lietojumam reklāmas diskursā. Tā kā reklāmas jēdziens visbiežāk ir pētīts mārketinga jomā, šī darba mērķis bija uzzināt, kāda ir humora loma drukātā reklāmā. Darbs fokusējās uz modificēto iespraudumiem izmantošanu smieklīgās reklāmās, jo šis instruments ietver netiešo nozīmi. Par pētniecības metodēm tika izmantoti gadījuma analīzes pētījums ar kvantitatīvās analīzes elementiem, kā arī modificēto iespraudumu diskursa analīze. Par šī darba korpusu tika izvēlētas 272 smieklīgas reklāmas. Pētījuma laikā tika atklāts, ka tikai 11 reklāmas no 272 saturēja modificēto iespraudumu. Turklāt divās reklāmās humors tika izmantots ne tikai uzmanības piesaistīšanai, bet arī pārliecināšanai kādas darbības veikšanā vai preces iegādāšanās.
 
Nowadays, language plays a significant role, because it is used for different purposes. Although most of the research done is related to the analysis of the language used in writings for professional purposes and speeches, the attention of this paper is on the investigation of the language used in the discourse of advertising. As the concept of advertising is frequently analysed in the field of marketing, the aim of this paper was to found out the role of humour in print advertisements. The paper was focused on the use of hedges in humorous commercials, as this instrument includes implied meaning. The research methods of the present paper are case study research with the elements of quantitative analysis, as well as discourse analysis of the hedges used in the advertisements. For the corpus of this paper, 272 humorous print advertisements were selected. It was discovered that only 11 of them contained a hedge. Moreover, only in two commercials, humour was used in order not to only attract attention, but to persuade to take an action or to buy a product.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/36556
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV