Dzīvības apdrošināšana postkomunisma anomijas kontekstā
Author
Kļaviņš, Igors
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Mieriņa, Inta
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Darba nosaukums ir “Dzīvības apdrošināšana postkomunisma anomijas kontekstā”. Bakalaura darba mērķis ir izveidot apdrošināšanas un postkomunisma anomijas teoriju sintēzi un empīriski to pārbaudīt. Darba teorētiskajā daļā tiek izmantotas postkomunisma anomijas idejas, fenomenoloģiskās socioloģijas atziņas un dzīvības apdrošināšanas ekonomiskie aspekti. Autors izdala 3 postkomunisma anomijas dimensijas kuras varētu būt saistītas ar dzīvības apdrošināšanas tirgu Eiropā – Uzticības trūkumu, ilgtermiņa mērķu, vīzijas trūkumu un bezspēcību. Empīriskajā daļā tiek izdalītas 3 valstu grupas attiecībā pret postkomunismu Eiropā (bijušās PSRS dalībvalstis, bijušās PSRS satelītvalstis un bijušās Rietumu bloka valstis), tiek izmantota kvantitatīvā korelāciju sekundāro datu analīze, lai noskaidrotu saistību starp anomijas dimensijām un valstu grupām. Autors secina, ka no trim anomijas dimensijām tikai bezspēcības rādītāji daļēji negatīvi korelē ar dzīvības apdrošināšanas tirgus īpatsvaru no IKP Eiropā. Atslēgvārdi: anomija, postkomunisma anomija, dzīvības apdrošināšana, postkomunisms The title of thesis is “Life insurance in the context of post-communist anomia”. The thesis attempts to synthesize the theories of life insurance and post-communist anomia and then verify them empirically. Theoretical basis are theories of post-communist anomie, phenomenological sociology and the economic aspects of life insurance. Author proposes 3 dimensions of post-communist anomia that might explain European life insurance market penetration – lack of trust, difficulty setting long term goals and powerlessness. Empirical part is based on dividing European countries into 3 groups with relation to communism in 20th century. (former USSR member states, former USSR satellite states and former countries of Western bloc), then quantitative correlational analysis is applied to secondary data in order to establish relations between dimensions of post-communist anomia and grouped state variable. Author concludes that from three post-communist anomia dimensions only powerlessness partly correlates with life insurance market penetration. Keywords: anomia, post-communist anomia, life insurance, post-communism