Kustību koordinācijas sekmēšana bērniem ar īpašajām vajadzībām ritma rotaļās pirmsskolā
Author
Kalniņš, Mārcis
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Augstkalne, Dace
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba mērķis: teorētiski pētīt un praktiski novērot ritma rotaļu izmantošanas iespējas kustību koordinācijas attīstībā bērniem ar īpašajām vajadzībām pirmskolā. Pētījuma uzdevumi: 1.Analizēt pedagogu un psihologu atziņas par bērnu ar īpašam vajadzībām attīstības īpatnībām. 2.Raksturot kustību koordinācijas traucējumus bērniem, izmantojot ritma rotaļas to attīstībā. 3.Pētīt kustību koordinācijas attīstību pirmsskolas vecuma bērniem ar īpašām vajadzībām ritma rotaļās. Darba teorētiskajā daļā pētīts jēdziena “bērni ar īpašām vajadzībām” saturs un tā izpratnes attīstība laika gaitā, noskaidroti kustību traucējumu cēloņi, analizētas ritma rotaļu izmantošanas iespējas pirmsskolas vecuma bērnu ar īpašām vajadzībām kustību koordinācijas attīstības sekmēšanas iespējas, izmantojot ritma rotaļas. Teorētiskā daļa balstās uz E. Dalkrozes, S.Tūbeles, A.Šteinberga, L. Saveļjevas, R.Jansones, A. Fernātes, Ļ.Vigotska u.c. autoru darbiem. Praktiskais pētījums organizēts speciālā pirmsskolas izglītības iestādē, kur pētījumā iekļautie bērni vecumā no 6 – 8 gadiem tika iesaistīti ritma rotaļās ar mērķi noskaidrot to ietekmi uz bērnu kustību koordinācijas attīstību. Galvenie secinājumi: 1.mūzikas izglītība un sociālā iekļaušana sniedz iespēju bērniem ar īpašām vajadzībām kļūt par aktīviem sabiedrības locekļiem, attīstīt savu potenciālu. 2.kustību koordinācijas uzlabošana sekmē bērnu ar īpašām vajadzībām patstāvību, iespējas neatkarīgai dzīvei, iekļaušanos sabiedrībā, profesionālo prasmju apguvi un radošā potenciāla izkopšanu. 3.kustību koordinācijas attīstība bērniem ar īpašajām vajadzībām notiek sekmīgi, ja pedagoģiskā procesā skolotājs izmanto ritma rotaļas. Atslēgas vārdi: bērni ar īpašām vajadzībām, kustību koordinācija, ritma rotaļas, pirmsskolas izglītība. Darbs sastāv no 3 nodaļām ar apakšnodaļām, ievada un secinājumiem, tas ietver 61 lpp., 3 tabulas, 5 attēlus, izmantoti 74 literatūras avoti. The goal of this paper is to do a theoretical study as well as to practically observe the possibilities of using rhythm games for the development of movement coordination for children with special needs at preschool education. The enabling objectives are as follows: 1.to analyse the findings of pedagogues and psychologists about the development peculiarities of children with special needs. 2.to characterise children’s movement coordination disorders when using rhythm games for their development. 3.to study the development of movement coordination in children with special needs with the help of rhythm games at preschool education. The theoretical part of the paper studies the concept “children with special needs” and the development of its understanding over time. It clarifies the causes of mobility impairments and analyses the possibilities of using rhythm games for the development of movement coordination for children with special needs at preschool education. The theoretical part is based on the works of E. Dalkrozes, S.Tūbeles, A.Šteinberga, L. Saveļjevas, R.Jansones, A. Fernātes, Ļ.Vigotska et al. The practical study was organised at a specialised pre-school education institution where the children (6-8 years old) who took part in the study were invited to participate in rhythmic games. The aim was to discover their effect on the development of coordination of children’s movements. Main findings: 1.musical education and social inclusion enable children with special needs to become active members of society and develop their potential; 2.improving coordination of movements promotes the autonomy of children with special needs, increases their opportunities of having an independent life and being included in the society, it promotes the acquisition of professional skills and the development of their creative potential; 3.the development of coordination of movements for children with special needs is successful if in the pedagogical process the teacher uses rhythmic games. Key words: children with special needs, coordination of movements, rhythmic games, preschool education. The work consists of 3 chapters with subchapters, introduction and conclusion; it includes 61 pages, 3 tables and 5 images; 74 sources of literature were used.