VIDĒJĀ PIRMSKOLAS VECUMA BĒRNU DIALOGRUNAS SEKMĒŠANA ROTAĻĀS
Author
Juščenko, Iluta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tauriņa, Agrita
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba temats „Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu dialogrunas sekmēšana rotaļās”. Darba mērķis ir pētīt rotaļas nozīmi vidējā pirmskolas vecuma bērnu dialogrunas attīstības sekmēšanai pirmskolā. „Rotaļa ir tas brīnišķīgais tilts, kurš savieno bērna neaptveramo un nepiepildāmo „es gribu” ar viņa maziņo un nespējīgo „es varu” (Svenne, 1930, 90). Ar rotaļu palīdzību bērns iemācās sarunāties, virzīt domas atbilstoši sarunas tematam, uzklausīt citus, atrast izeju no konkrētas situācijas. Tā kā dialogrunas sekmēšana bērnam sākas jau no bērna pirmajiem dzīves gadiem un turpinās attīstīties arī vidējā pirmsskolas vecumā, tāpēc ir svarīgi pētīt kā rotaļas ietekmē un attīsta bērnu dialogrunu. Bakalaura darbs sastāv no 2 daļām, secinājumiem, literatūras saraksta un pielikuma. Pirmajā daļā tika analizēta un pētīta literatūra par valodu un runu, rotaļām, sniegts vidējā pirmsskolas vecuma bērnu psihiskās attīstības raksturojums un analizētas rotaļas bērnu dialogrunu veicināšanas aspektā. Otrajā daļā ir raksturots pētījums par rotaļu izmantošanas iespējām bērnu dialogrunas sekmēšanai. Ir veikts darbs ar mērķtiecīgi izvēlētām rotaļām, pievienotas sarunas – dialogu apraksti un veikts dialogrunas prasmju dinamikas izvērtējums pētāmās problēmas skatījumā. Secinot, ka vidējā pirmsskolas vecumposmā dialogruna veidojas, ja bērns izrāda interesi par rotaļām, iesaistās dialogā – sarunā, uzsākot aktīvu rotaļu izspēli, ievērojot rotaļu noteikumus un dialogrunas kultūru. Pētījuma gaitā tiek apstiprināta hipotēze, ka rotaļas sekmē vidējā pirmsskolas vecuma bērnu dialogrunas pilnveidi, ja pedagogs: •mērķtiecīgi izvēlas rotaļas, kas ir atbilstošas bērnu attīstības un izpratnes līmenim, pieredzei, vajadzībām un interesēm; •zina dialogrunas veidošanās likumsakarības; •tiek radīta veiksmīga pedagoģiskā vide. Darbs izklāstīts 83 lappusēs, tajā iekļautas 8 tabulas un 9 attēli. Darbā izmantoti 77 literatūras avoti un pievienoti 14 pielikumi. Bachelor thema is "Promoting dialogue speech in the middle pre-school age children in games". The aim of the work is to study the importance of games for the promotion of dialogue speech development in middle pre – school age children. "The games is the wonderful bridge that unites the infallible and unattainable child "I want" with his little and impotent "I can" (Svenne, 1930, 90). By games, the child learns to converse, guide thoughts according to the topic of the conversation, listen to others and find a way out of a particular situation. As the dialogue - child conversation begins with the child's first years of life and continues to develop also in the middle pre - school age, so it is important to study how games affected by and develop a child's dialogue. The bachelor work consists of 2 parts, conclusions, list of literature and annex. The first part was analyzed and studied literature on language and speech, games, provided a description of the psychic development of children of average pre-school age, and analyzed the games as creators of children's dialogues. The second part was describes a study on the possibilities of using the games in promoting children's dialogue. Has been worked with selected games, added conversations - dialog descriptions and was done an assessment of the dynamics of dialogues of the problem study under consideration. Concluding that the dialogue - conversation is formed in the middle pre-school ages children if the child shows interest in the games, engages in dialogue - conversation, begin active launch of play games, observance of the rules of play and adher of dialogue speech culture. The research confirms the hypothesis that games encourages the improvement of the dialogue speech among children of pre-school age, if the teacher: •selects games appropriate for the level, experience, needs and interests of children's development and awareness; •knows the regularities of the formation of the dialogue speeches; •is created a positive pedagogical environment. The work is presented on 83 pages, it includes 8 tables and 9 images. The work uses 77 sources of literature and adds 14 annexes.