Bērnu dusmu izpausmes un to novēršanas iespējas jaunākajā pirmsskolas vecumā
Author
Tīrule, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Inga Tīrule Darba nosaukums: „Bērnu dusmu izpausmes un to novēršanas iespējas jaunākajā pirmsskolas vecumā” Darba mērķis: Izzināt bērnu dusmu izpausmes un to novēršanas iespējas jaunākajā pirmsskolas vecumā Pētījuma mērķis ir izzināt bērnu dusmu izpausmes un to novēršanas iespējas jaunākajā pirmsskolas vecumā (2 – 4 gadi). Tāpēc darba pirmajā nodaļā tiks analizētas pedagogu un psihologu teorijas par bērnu dusmās un to cēloľiem, kā arī dusmu saistība ar agresijas izpausmēm. Šajā nodaļā tiks izpētītas bērnu psihiskās un fiziskās attīstības likumsakarības un noskaidrota saskarsmes būtiskā nozīme bērna attīstībā. Nodaļas noslēgumā tiks apskatīta rotaļas ietekme bērnu dusmu mazināšanā, un apkopoti pedagogu un psihologu ieteikumi bērnu dusmu novēršanā. Darba otrajā nodaļā tiks aprakstīts pētījums, kurā tiks pārbaudīti pedagogu un psihologu ieteiktie paľēmieni bērnu dusmu mazināšanā: „Aktīvā klausīšanās”, „Stop” paľēmiens, „Turēšana” jeb „Ciešais skāviens”. Lai izzinātu bērnu dusmu izpausmes tika veikta pedagoģiskā novērošana un izmantota pārrunu metode. Pētījumā tika noskaidrotas un aprakstītas bērnu dusmu izpausmes, noskaidroti iespējamie dusmu cēloľi un izmantoto dusmu novēršanas paľēmienu efektivitāte. Pētījuma rezultāti liecina, ka izvirzītā hipotēze ir apstiprinājusies, ľemot vērā izvirzītos kritērijus. Bērnu dusmu novēršana jaunākajā pirmsskolas vecumā būs veiksmīga, ja pedagogs reaģēs mierīgi un savaldīgi; ja pedagoga prasība tiks izteikta draudzīgā, izskaidrojošā tonī; ja pedagogs izturās pret bērnu ar cieľu; ja pedagogs pieľem bērna negatīvās emocijas, tās nenosodot. Atslēgas vārdi: dusmas, agresija, attīstība, pirmsskola, pārrunas Šajā darbā ir 55 lappuses, 5 attēli, 2 tabulas, 3 pielikumi un izmantotas 48 bibliogrāfiskā saraksta vienības. The subject: “Expressions of Children’s Anger and their Prevention Options on the Youngest Preschool Age”. The goal: To research expressions of children’s anger and their prevention options on the youngest preschool age. The purpose of the study is to research expressions of children’s anger and their prevention options on the youngest preschool age (2 – 4 years old). Therefore in the first chapter of the paper theories of educators and psychologists relating to children anger and its causes, as well as the connection between anger and expressions of aggression will be analysed. In this chapter also mental and physical development regularities of children and the importance of interaction will be studied. In the conclusion of this chapter the role of games in the decrease of children anger will be analyzed, as well as summarized suggestions of educators and psychologists on how to prevent anger. In the second chapter the study will analyze the following children anger reduction methods suggested by educators and psychologists: “Active Listening”, “Stop Technique”, “Holding” or “The Tight Hug”. In order to study children anger expressions an educational observation and a discussion methods were applied. The study ascertained and described children anger expressions, found out the possible anger causes, and also ascertained efficiency of anger prevention methods. The results of the study prove the hypothesis as the named criteria were met. Anger prevention for the youngest preschool children will be successful if the educator’s reaction will be calm and contained; if the educator’s request will be expressed in a friendly and explanatory tone; if the educator is respectful towards a child; if the educator accepts the negative emotions of a child and will not condemn them. Keywords: anger, aggression, development, preschool, discussion. This work contains 55 pages, including 5 pictures, 2 tables, 3 annexes and 48 bibliography items.