Līdzcietības attieksmes veicināšana pirmsskolas vecuma bērniem
Author
Pirksta, Lāsma
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Garjāne, Beatrise
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbu izstrādāja Lāsma Pirksta. Kvalifikācijas darba nosaukums ir „Līdzcietības attieksmes veicināšana pirmsskolas vecuma bērniem.” Kvalifikācijas darba mērķis ir noteikt līdzcietības attieksmes veicināšana pedagoģiskās iespējas pirmsskolas vecuma bērniem. Kvalifikācijas darba uzdevumi: 1.Analizēt ētikas un pedagoģijas, un psiholoģijas teoriju atziņas par līdzcietību un tās veicināšanas iespējām pirmskolā. 2.Noteikt empātijas kritērijus un rādītājus līdzcietības izpausmju novērošanai 4-5 gadīgiem bērniem. 3.Izpētīt līdzcietības izpausmes 4-5 gadīgu bērnu darbībā pirmsskolas izglītības iestādē X 4.Apkopot ieteikumus pirmsskolas pedagogiem līdzcietības attieksmes veicināšanai 4 – 5 gadīgiem bērniem. Darbam ir 3 nodaļas un 8 apakšnodaļas. Pētījumā pielietotās metodes ir - Teorētiskā - literatūras analīze, pašnovērošana un intervijas. Empīriskās - novērošana, pašnovērošana, pārrunas, intervijas ,datu aprakstošā analīze. Darba struktūra - Līdzcietības kā audzināšanas mērķa raksturojums:… Izrādīt līdzcietību, nozīmē, klausīties sarunu biedru, izprast viņa emocijas. Lai to izdarītu, šīs jūtas ir jāizdzīvo pašam. Patiesi līdzcietīgi cilvēki pārdzīvo un uztraucas tieši tādā pašā veidā kā tas, kuram šī līdzcietība ir nepieciešama. Tā iedvesmo ticību cilvēkam un palīdz viņam aizmirst savas rūpes. Empātija padara cilvēkus labākus.( A. Koss,2014) Empātijas attīstības līmeņi: Pēc Silvas Omārovas empātiju iedala šādos līmeņos : Kognitīvā empātija; Emocionālā empātija; Darbīgā empātija. Līdzcietības un tai atbilstošas uzvedības sakarību veicināšana pedagoģiskajā darbībā: Literatūrai ir neatsverama loma pieredzes veidošanā, un tā ietver sevī vispārcilvēciskas vērtības. Klausoties un pārdzīvojot literārā tēla rīcību , attieksmes un notikumus, bērns neapzināti, tos salīdzina ar savu pieredzi un atbilstoši tai skumst, priecājas un pārdzīvo.(V.Baha,2008,11) Līdzcietību ietverošas uzvedības noteikšana pirmsskolas vecuma bērniem: Lai bērns izaugtu izpalīdzīgs, atsaucīgs, bagātinātos viņa pieredze, sekmējamas izpalīdzības un atsaucības situācijas… Vārdiskās un praktiskās darbības vienotības principam ir fundamentāla nozīme.(A. Špona,2006,126) Būtiskākie pētījuma rezultāti un slēdziens – Darbā tika noteikti empātijas kritēriji un rādītāji, uz kuriem balstoties tika noteiktas bērnu empātiskās izpausmes. Kvalifikācijas darbs uzrakstīts uz 44 lappusēm. Darba izstrādei izmantoti 47 dažādi literatūras un informācijas avoti . Darbā ietverti 15 pielikumi The author of the qualification work- Lasma Pirksta. The title of the qualification work is "Cultivation of the attitude of compassion among pre-school children." The aim of the qualification work is cultivation of the attitude of compassion among pre-school children. Task of the qualification work: 1. to analyse the ideas of ethics and pedagogy, and theories of psychology about compassion and possibilities of its cultivation in pre-school. 2. to identify criteria of empathy and indicators for observing manifestation of compassion among children aged 4-5. 3. to study manifestations of compassion in activities among children aged 4-5 in the pre-school X. 4. to collect recommendations for pre-school teachers about cultivation of the attitude of compassion among children aged 4-5 years. The paper contains 3 chapters and 8 sub-sections. The methods used in the research paper: theoretical - literature analysis, self-monitoring and interviews. Empirical - observation, self-monitoring, discussions, interviews, data descriptive analysis. The structure of the paper: compassion as education target characteristics: ... To show compassion means to listen to an interlocutor, to understand his/her emotions. To do this, these feelings need to go through oneself. Truly compassionate people are experiencing and worrying in the same way as those who need this compassion. It inspires faith in human and helps to forget one’s worries. Empathy makes people better. (A. Koss, 2014) The levels of development of empathy: According to Silva Omarova's empathy is divided into the following levels: Cognitive empathy; Emotional empathy; Operative empathy. Promotion of compassion and its corresponding connectedness of behaviour in pedagogical activity: Literature plays an indispensable role in building up experience, and it includes universal human values. Listening to and surviving the actions, attitudes and events of the literary image, a child unconsciously compares himself with his experience and accordingly is grieving, rejoicing and experiencing (V.Baha, 2008, 11) Determination of compassion inclusive behaviour for preschool children: for child to grow a helpful, responsive, with enriched by experience, situations of helpfulness and responsiveness should be fostered ... The principle of unity of verbal and practical activity has fundamental importance (A. Špona, 2006, 126) The main results of the research and the conclusion – the criteria and indicators of empathy on the basis of which children's empathic manifestations were determined were defined in the research paper. The qualification paper contains 44 pages The study used 47 different literature and information sources. The qualification work contains 15 annexes.