Jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšana rotaļā
Author
Guza-Ziemele, Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma: “Jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšana rotaļā”. Pētījuma mērķis ir teorētiski un empīriski pētīt rotaļu kā vārdu krājuma paplašinātāju jaunākā pirmsskolas vecuma bērniem. Pētījuma uzdevumi ir analizēt pedagoģisko, psiholoģisko literatūru par rotaļu, tās nozīmi. Izzināt runas attīstības iezīmes 2-3 gadus veciem bērniem, rotaļu nozīmi jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšanā. Praktiski pētīt jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu paplašināšanu rotaļā. Apkopot un analizēt jaunākā pirmskolas vecuma vārdu krājuma paplašināšanas rezultātus rotaļā. Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz D.Lieģenieces, L.Priedes, L.Vigotska, D.Vigules, D.Dzinteres, R.Šteinera, I.Stangaines, I.Miltiņas, D.Markus, A.Šponas atziņām. Pētījuma praktiskajā daļā apstiprinājās izvirzītā hipotēze, ņemot vērā izvirzītos nosacījumus, ka jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšana rotaļā būs veiksmīgāka: ja bērni iesaistās rotaļā, rotaļas laikā pedagogam ir emocionāls kontakts ar bērnu, pedagogs līdzdarbojas un netieši virza bērna darbību vārdu krājuma paplašināšanai. Darbs sastāv no 50 lapām, 6 tabulām, 10 attēliem, 6 pielikumiem, 83 literatūras avotiem. Theme of the Bachelor’s Thesis: Development of vocabulary through games and play in children of early preschool age. The purpose of the study is theoretical and empirical research of games and play as a tool for the development and enhancement of vocabulary in children of early preschool age. The objectives of the study: analyse pedagogical and psychological literature about children’s games and their significance in a child’s overall development, understand developmental features of speech in 2 to 3 year-old children and the importance of play and games for promoting and expanding vocabulary in children of early preschool age, carry out empirical study of the process of evolution and expansion of vocabulary in children of early preschool age through games and play, collect and analyse the results of the empirical study of vocabulary development in children of early preschool age through games and play. The theoretical part of the research is based on D.Liegenieces, L.Priedes, L.Vigotska, D.Vigules, D.Dzinteres, R.Steiners, I.Staingaines, I.Miltiņas, D.Markus, A.Sponas findings. In the empirical part of the research the initial hypothesis was confirmed, considering the existing preconditions, that by introducing games and play as everyday activities for children of early preschool age, the development of their vocabulary is thereby promoted and advanced. Development of vocabulary is boosted when children are actively involved in play and games, when teacher has individual emotional contact with a child and when the pedagogue designs and carries out the activities in a way that enhances expansion and development of a child’s vocabulary. The work consists of 50 pages, 6 tables, 10 pictures, 6 attachments, 83 sources of literature.