Vecākā pirmsskolas vecuma bērna dialogrunas veidošanās lomu rotaļā
Author
Vītoliņa, Lāsma
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma – Vecākā pirmsskolas vecuma bērna dialogrunas veidošanās lomu rotaļā. Pētījuma mērķis – pētīt lomu rotaļu izmantošanas iespējas vecākā pirmsskolas vecuma dialogrunas sekmēšanai. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā ir sniegts vecākā pirmsskolas vecuma bērnu runas un valodas raksturojums pedagogu un psihologu atziņās, analizēta dialogruna kā viens no svarīgākajiem uzdevumiem vecākajā pirmsskolas vecumā, atspoguļota lomu rotaļu nozīme dialogrunas attīstībā. Empīriskajā daļā ir sniegts pētījuma metodoloģiskais pamatojums, izstrādāti dialogrunas prasmju vērtēšanas kritēriji, noskaidrots pētāmās grupas bērnu dialogrunas prasmes līmenis, atlasītas un realizētas dažādas rotaļas vecākā pirmsskolas vecuma bērnu dialogrunas attīstībai, vērotas bērnu patstāvīgās rotaļas un dialogrunas veidošanās prasmes. Pētījumā iegūtie rezultāti ir apkopoti un analizēti. Pētījuma gaitā apstiprinājās izvirzītā hipotēze: vecākā pirmsskolas vecuma bērnu dialogruna tiek sekmēta, ja lomu rotaļas tiek pielietotas ikdienas situācijās un organizētas atkārtoti ilgākā laika posmā. Darba apjoms 45 lpp., darbam pievienoti 3 attēli, 6 tabulas. Izmantoti 28 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: runa, valoda, dialogruna, vecākais pirmsskolas vecums, lomu rotaļa. The bachelor topic – Dialogue speech making conversation in the game, from the oldest children in pre-school. Target of the research is to find out the role of playing possibilities for the oldest children in pre-school for dialogue speech conversation. The project consists of two main topics – theoretical and empirical parts. In theoretical part there is provided data from the oldest children in pre-school in their speech and language characterization from educators and psychologists. Analyzed the speech of dialogue like one of the most important tasks in pre-school for the oldest kids. Reflected the importance of using dialogue for speech development. The empirical part consists of methodological justification. Developed evaluation criteria for the speech of dialogue, clarified and analyzed the oldest children level of speech in dialogue. Collected and realized many games for the oldest children in pre-school for their development, observed the children independent behaviour and usage of dialogue. The results of the research are collected and analyzed. Hypothesis is approved: Speech of dialogue for the oldest children in pre-school is progressed if the role games are placed in every day situations and organized for the longer time period. The research consists of 45 pages, 3 informative pictures, 6 tables, 28 sources. Key words: speech, language, speech of dialogue, oldest children in pre-school, role game.