Literārie darbi vidējā pirmsskolas vecuma bērnu izziņas interešu rosināšanai
Автор
Biezbārde, Sintija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Дата
2017Metadata
Показать полную информациюАннотации
Bakalaura darba mērķis ir pētīt vidējā pirmsskolas vecuma bērnu izziņas intereses veidošanās iespējas literāro darbu iepazīšanas procesā. Pētījuma uzdevumi ir: Analizēt pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku teorijas par interesēm, izziņas interesēm; raksturot izziņas intereses veidošanos vidējā pirmsskolas vecuma bērniem; teorētiski un praktiski pētīt literāro darbu izmantošanas iespējas bērnu izziņas intereses sekmēšanā. Bakalaurs sastāv no divām daļām. Pirmā daļā ir analizēta literatūra un apkopotas filozofu un psihologu atziņas par interešu un izziņas interešu veidošanos vidējā pirmsskolas vecuma bērniem. Analizēta bērniem paredzētā literatūra. Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz S. Brunera, Dz. Albrehtas, V. Zelmeņa, O. Ņikiforova, R.S. Sieglera u.c. psihologu atziņām. Otrajā daļā ir aprakstīts pētījums par literāro darbu izmantošanas iespējām bērnu izziņas interešu veidošanā. Ir veikta vidējā pirmsskolas vecuma bērnu novērošana, bērnu vecāku un pirmsskolas izglītības skolotāju anketēšana, praktiskais darbs ar bērniem, izmantojot literāros darbus, apkopoti iegūtie rezultāti. Pētījuma gaitā apstiprinājās izvirzītā hipotēze – Literārie darbi sekmē bērnu izziņas intereses veidošanos tad, ja tie tiek atlasīti atbilstoši bērnu interesēm, pieredzei, konkrētai situācijai, kā arī tiek veidota atgriezeniskā saite, uzdodot jautājumus, uz kuriem bērni sniedz atbildes, balstoties uz savu pieredzi vai iztēli. Darba apjoms 66 lpp., 21 attēls, 3 tabulas, 6 pielikumi, 42 literatūras avoti. The aim of the Bachelor’s Thesis is to reserch the formation of cognitive interests of the average pre-school age children in the process of acquainting with literature. The tasks of the research is to analyze pedagogical and psychological conclusions about cognitive interests conducting an inquiry, regarding the regularities of the formation of cognitive interests of the average pre-school age children, to investigate theoretically and empirically the possibilities of the usage of the literary works for the average pre-school childrenin promoting cognitive interests. The Bachelor’s Thesis consists of two parts. In the First Part literature is analysed and the knowledge of philosophers and psychologists on cognitive interests of the average pre-school age children is summarized. Theoretical Part of the researchis based on S.Burner’s, Dz.Albrehta’s, V.Zelmena, O. Nikiforova, R.S.Siegler’s and the knowledge of other philosophers, pedagogues, and psychologists. Research about opportunities of literary works used for formation of children’s cognition has been described in the second part of the Bachelor’s Thesis.The author has carried outobservation of the average pre-school children, a questionnaire for children's parents and pre-school teachers and practical work with children using literature.The obtained results have been summarized. During the research the hypothesis that literature promotes formation of cognitive interests of the average pre-school age children if literary works are selected according to the children's experience, needs and interests, creating a positive teaching environment for building cognitive interests was confirmed. The Bachelor’s Thesis consists of 66 pages, including 21 pictures, 3 charts, 6 annexes and there are references to 42 bibliography resources.