Sociālo iemaņu veidošana trīs - četrus gadus veciem bērniem
Author
Zukule, Margarita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma ir “Sociālo iemaņu veidošana trīs – četrus gadus veciem bērniem”. Tēmas aktualitāte, kā arī izvēle, pamatojas uz to, ka mūsdienās dažādi ārējie sociālie faktori būtiski ietekmē vecāku un ģimenes līdzdalības iespējas bērna audzināšanā un attīstībā. Līdz ar to nozīmīga pedagoģiska problēma ir bērnu sociālās kompetences attīstība, un viens no pedagogu uzdevumiem pirmsskolas izglītības iestādēs ir bērnu sociālo iemaņu veidošana, kā arī savstarpējo attiecību un attieksmju pozitīva ievirze darbā ar bērniem. Pētījuma mērķis: teorētiski pētīt un empīriski pamatot sociālo iemaņu veidošanos trīs - četrus gadus veciem bērniem. Pētījums sastāv no divām nodaļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiskās daļas pamatojumam izmantotas tādu autoru atziņas, kā V.Zelmenis (2000), L.Žukovs (1997), J.Maļicka (2004), O.Borisova (O.Борисова) (2009), D.Dzintere, I.Staingane, D.Augstkalne (2005,2007), V.Romenkova (2008) u.c. Darba teorētiskajā daļā definēts sociālo iemaņu jēdziens, saturs, kā arī apskatīti faktori, kas ietekmē sociālo iemaņu attīstību. Šie jēdzieni skatīti pirmsskolas pedagoģijas kontekstā, kā mērķa grupu nosakot bērnus trīs - četru gadu vecumā. Liela nozīme tiek pievērsta sociālo iemaņu veidošanas teorētiskajai plaknei. Tāpat ir skatīti sociālo iemaņu veidošanos un attīstību ietekmējošie faktori. Otrajā nodaļā dots pārskats par veikto empīrisku pētījumu, kura ietvaros piecu mēnešu periodā pētīti 16 bērni vecuma grupā trīs - četri gadi, novērtētas bērnu sociālās iemaņas, noteikti tās ietekmējošie faktori un veidošanas metodes. Atspoguļots nodarbību plāns, kā arī ieskats pedagoģiskā darba procesā un tā rezultātos. Tika pētīts kā un kādā veidā bērniem veidojas sociālās iemaņas, saskarsmes un sadzīves prasmes, sabiedrībā pieņemto uzvedības normu apguves spējas, patstāvīgas pašapkalpošanās prasmes un kā to sekmē pedagoga darbs ar bērniem pirmsskolas izglītības iestādē. Darbā sasniegtie rezultāti ir ļāvuši apstiprināt pētījumā izvirzīto hipotēzi: Mērķtiecīgi un sistemātiski organizētas rotaļnodarbības pozitīvi attīsta sociālās iemaņas pirmsskolas vecuma bērniem. Atslēgas vārdi: sociālās iemaņas, pirmsskolas vecuma bērni, socializācija, sociālā vide. Kvalifikācijas darba apjoms: 53 lpp., 5 attēli, 14 tabulas, 32 literatūras avoti, pievienoti 8 pielikumi. Title of the Qualification Work is “Building Social Skills for Three-Four Years Old Children”. Topicality and also the choice of the theme are based on the fact that nowadays various external social factors have a significant impact on parents’ and family’s participation opportunities in the upbringing and development of a child. Thereby, an important pedagogical problem is the development of children’s social competences, and one of the tasks of the pre-school educational institutions teachers is the building of children’s social skills as well as positive trend of interrelation and attitudes working with children. The aim of the research: to study theoretically and substantiate empirically the formation of social skills for three-four years old children. The research consists of two chapters - theoretical and empirical. The quotes of such authors as V.Zelmenis (2000), L.Žukovs (1997), J.Maļicka (2004), O.Borisova (O.Борисова), D.Dzintere, I.Staingane, D.Augstkalne (2005,2007), V.Romenkova (2008) and others were used to substantiate the theoretical part of the work. The concept and content of social skills is defined in the theoretical part of the work and discussed factors that influence the development of social skills. These concepts are discussed in the context of pre-school pedagogy, the target group - three-four years old children. Big attention is paid to the theoretical plane of building social skills. The author of the Qualification Work also pays attention to the factors that influence the formation and development of social skills. The second part of the work contains information about empirical research, in the framework of which during the five-month period 16 children in the age of three-four years were studied: social skills of children were assessed, factors defined that influence these skills and their building methods. In this chapter is also shown the plan of activities and insight into the process of pedagogical work and its results. The author studied how and in what manner forms the children’s social skills, communication, and everyday skills, children’s abilities to acquire community-based behavioural standards and independent (unassisted) self-service skills, and how the teachers’ work with the children in the pre-school educational institution promotes it. The results of the research allowed to confirm the proposed research hypothesis: purposefully and systematically organized play-based activities positively develop the social skills for preschool-aged children. Key words: social skills, preschool-aged children, socialization, social environment. The Qualification Work consists of 53 pages, 5 pictures, 14 tables, 8 appendices and 32 literature sources.