Show simple item record

dc.contributor.advisorKalēja-Gasparoviča, Daiga
dc.contributor.authorJudina, Violeta
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-01-03T02:01:53Z
dc.date.available2018-01-03T02:01:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.other61562
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/37689
dc.description.abstractKvalifikācijas darbs izstrādāts par tēmu: Izziņаs intereses sekmēšana 4 - 5 gadus veciem bērniem zīmēšanas nodarbībās. Tā mērķis ir teorētiski analizēt un praktiski pārbaudīt, kā zīmēšanas nodarbībās pirmsskolā sekmējama 4-5 gadus vecu bērnu izziņas interese. Pētījums sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā, pаmаtojoties uz tādu zinātnieku pētījumiem kā I.Freiberga, D.Bоndаrenko, G.Svence, LVengers, I.Lika, Ļ. Vigоtskis u.c., ir analizēti izziņas intereses jēdziens un izziņas procesu attīstība vidējā pirmsskolas periodā. Par vienu no veiksmīgākajām izziņas intereses attīstīšanas metodēm uzskatama vizuālā māksla. Vadoties pēc E. Fļеrinаs, N. Sаkuļinаs, V.Hibneres, I.Nоvikоvаs izstrādēm, ir sniegts pārskats par vizuālās mākslas vietu un nozīmi bērnu personības attīstībā, aplūkotas zīmēšanas metodikas un veidi, kas pielietojami darbā ar 4-5 gadus veciem bērniem izziņas intereses sekmēšanai. Empīriskajā daļā tika veikts pētījums pirmsskolas izglītības iestādē, pētījumā piedalijās 14 bērni vecumā no 4 gadiem līdz 4 gadiem un 4 mēnešiem (uz pētījuma sākumu). Lai izvērtētu izziņas intereses attīstību, bija izstrādāti 5 kritēriji: interese par apsekojamo objektu; spēja noteikt atsevišķu detaļu savstarpējās attieksmes; intereses izrādīšana par zīmēšanas materiālu; intereses izrādīšana par zīmēšanas paņēmienu un spēja pabeigt darbu, kas liecina par intereses noturīgumu. Lai pārbaudītu pētījuma sākumā uzdoto pētījuma jautājumu, ir sastādīts zīmēšanas nodarbību plāns. Zīmēšana bērniem tika piedāvāta divas reizes nedēļā turpmākās 5 nedēļas, tādējādi pavisam tika īstenotas 10 zīmēšanas nodarbības, izmantojot gan tradicionālas zīmēšanas metodes (zīmēšana ar otiņu un krāsām, zīmuļiem), gan arī retāk lietojamas, tai skaitā zīmēšana ar pirkstiņiem, sūklīti, vati, dabas materiāliem u.c.). Detalizēti aprakstīta nodarbību organizēšanas metodika, uzsverot pielietotās metodikas galvenās atšķirības. Analizējot bērnu izziņas intereses dinamiku minēto 10 nodarbību ietekmē, tiek atklāta pozitīva dinamika visiem bērniem, jo īpaši attīstās interese par apsekojamo objektu, kas izpaužas arī citās nodarbībās. Šie fakti apstiprina pētījuma sākumā izvirzīto pētījuma jautājumu: : kā zīmēšanas nodarbībās pirmsskolā sekmējama 4-5 gadus vecu bērnu izziņas intereses? Vidējā pirmsskolas vecuma bērniem izziņas interese tiek sekmēta, ja skolotājs ikdienā izmanto daudzveidīgas zīmēšanas tehnikas un materiālus, kopā ar bērniem iepazīst materiālu un zīmējamo objektu. Kvalifikācijas darba apjoms: 57 lpp, 4 attēli, 5 tabulas, 4 pielikumi, 33 literatūras avots. A tslēgas vārdi: Izziņa, izziņas process, izziņas interese.
dc.description.abstractThe topic of the qualification work is “facilitation of the cognitive i nterests during art lessons for4-5 year old children”. Aim of the work is to theoretically analyse and practically verify how thecognitive interests of 4-5 year old children are facilitated during the art lessons in pre-school. Research consists of two parts – theoretical end empirical. In the theoretical part, author of the Paper analyzes the concept of cognitive interests and development of cognitive processes in the average pre-school period according to I.Freiberga, D.Bondarenko, G.Svence, LVengers, I.Lika, Ļ. Vygotsky, etc. researches. The author considers the visual arts as one of the most successful methods for developing cognitive interests. Guided by V.Hibneres E. Fļerinas N. Sakuļinas, I.Novikovas developments, the author provides an overview of the place and role of visual arts in children's personality development, examines the drawing methods and forms that are used to facilitate 4-5 year old children cognitive interests. In empirical part of the work the author carries out a research in pre-school educational institution. The chosen sample is 14 children of age 4 to 4,4 (at the beginning of a research). In order to assess the facilitation of cognitive interests, the author worked out 5 criteria : interest about object of the survey; an ability to identify individual components of mutual attitudes; expressions of interest for drawing materials; expressions of interest for drawing techniques and the ability to complete the work, which shows the interest of stability. In order to verify the research question, author of the Paper built up a plan of art lessons. Art lessons were offered 2 times a week the next five weeks. In general, 10 art lessons were implemented, using both traditional drawing techniques (drawing with a brush and paints, pencils) and less used techniques, including drawing with fingers, sponge, wool, natural materials, etc. Detailed description of lesson organization methodology was offered, emphasizing the main differences of the author’s applied methodology. Analyzing the dynamics of children's cognitive interests during the 10 lessons, the positive dynamics is discovered, because the interest in the object of the survey is especially developed and is reflected during other lessons. These facts approve the research question: 4-5 year old children cognitive interests are facilitated during the art lessons in pre-school if teacher uses different drawing techniques and materials, getting acquainted with materials and drawing objects together with children. Qualification work consists of 57 pages, 4 illustrations, 5 tables, 4 appendixes, 33 theoretical sources. Key words: cognitive interests, cognitive process, drawing lessons
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPirmsskolas pedagoģija
dc.subjectIzziņa
dc.subjectIzziņas intereses
dc.subjectIzziņas process
dc.subjectVizuālā māksla
dc.titleIzziņas intereses sekmēšana 4-5 gadu veciem bērniem zīmēšanas nodarbībās
dc.title.alternativeFacilitation of the cognitive i nterests during art lessons for 4-5 year old children
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record