4 - 5 gadus vecu bērnu uzmanības sekmēšana tēlotājdarbībā (aplicēšana) pirmsskolā
Author
Pumpure, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba nosaukums “4 – 5 gadus vecu bērnu uzmanības sekmēšana tēlotājdarbībā (aplicēšana) pirmsskolā”. Kvalifikācijas darba mērķis ir teorētiski noskaidrot un praktiski pārbaudīt kā tēlotājdarbībā (aplicēšana) pirmsskolā sekmējama 4 – 5 gadus vecu bērnu uzmanība, izmantojot dažādus tehnikas – griešana, plēšana, burzīšana un dažādus materiālus – dabas materiālus, papīrus, dziju. Pētījumā izvirzīts jautājums: kā tēlotājdarbībā (aplicēšana) pirmsskolā sekmējama 4-5 gadus vecu bērnu uzmanība?. Darbs sastāv no ievada, 3 nodaļām un 8 apakšnodaļām, kas apkopotas 54 lapas pusēs. Darbā ievietoti 2 attēli (diagrammas), 3 tabulas, 29 literatūras avoti un 1 pielikums. Darba teorētiskajā daļā analizēti dažādu autoru darbi psiholoģijā par uzmanību un pedagoģijā. Pētījumā veikta bērnu novērošana tēlotājdarbības nodarbības. Analizēta bērnu uzmanība pēc iepriekš izvirzītajiem 4 kritērijiem: bērnam ir radusies interese par darbu, bērns ir ieinteresēts turpināt darbu, bērns darbu dara aizrautīgi, precizitāte, ar kādu bērns darbu dara. Pētījuma rezultāts apliecina izvirzīto hipotēzi, ka bērna uzmanība tiek sekmēta, ja tēlotājdarbībā (aplicēšanā) tiek izmantots daudzveidīgs materiāls un dažādi tehniskie paņēmieni. Atslēgvārdi: pirmsskola, bērni, uzmanība, uzmanības sekmēšana, tēlotājdarbība, aplicēšana. The title of the qualification paper is “Promotion of Attention in 4 – 5-year Olds in Pre-school Artistic Activity (Application)”. The purpose of the qualification paper is to contemplate theoretically and observe practically the process of attention focussing in 4 – 5-year old children in artistic activities (application lessons) where different techniques (cutting with scissors, tearing, crumpling) and various materials (natural materials, paper, yarn) are used. In the research work, the question is how in artistic activities (application lessons) can be promoted attention focussing in 4 – 5-year old children? The qualification paper consists of an introduction, 3 chapters and 8 subchapters. There are 2 illustrations (diagrams), 3 tables, 1 appendix in the paper as well as the list of literature with 29 titles. The theoretical part of the paper deals with the analysis of several authors’ works on the psychological aspects of attention and on pedagogics. In the process of research, the children have been observed during the art classes. The children’s attention has been analysed according to 4 predetermined criteria: the child’s interest in the activity has been aroused, the child is eager to continue the activity; the child is performing the work with enthusiasm, the accuracy with which the child is working. The result of the research work confirms the hypothesis that the child’s attention is being promoted if various materials and techniques are used in artistic activity (application). Key words: pre-school, children, attention, promotion of attention, artistic activity, application.