• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pasakas izmantošana 4-5 gadus vecuma bērnu skaitļu apguves veicināšanai

Thumbnail
View/Open
299-61614-Pupina_Jekaterina_jp17023.pdf (1.076Mb)
Author
Pupina, Jekaterina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Helmane, Ineta
Date
2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darbs izstrādāts par tēmu „Pasakas izmantošana 4-5 gadus vecuma bērnu skaitļu apguves veicināšanai”. Pētījums izstrādāts ar mērķi teorētiski pētīt un empīriski pamatot pasaku izmantošanas iespējas skaitļu apguves veicināšanai 4-5 gadus veciem bērniem un apkopot ieteikumus. Pētījums sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā, balstoties uz tādu autoru darbiem kā E. Krastiņa, R. Andersone, J. Mencis (2011), I. Lika (2003), G. Svence (1999), R. Ukstiņa (2003), L. Vengers (Венгер, 1986, 1988), N. Boilšunbova (Большунова, 2000), Ž. Piažē (Пиаже, 1997), A. Smoļenceva (Смоленцева, 2006), L. Fesjukova (Фесюкова, 2010), u.c. analizēti tādi jautājumi kā 4-5 gadus vecu bērnu skaitļu apguves īpatnības viņu psihiskās attīstības kontekstā, pasaku loma pirmsskolas vecuma bērnu audzināšanā un to izmantošanas iespējas skaitļu apguvē. Empīriskā pētījuma ietvaros veikta pedagogu aptauja, kas ļāva apkopot līdzšinējo pieredzi pasaku izmantošanā skaitļu apguvē pirmsskolas pedagoģiskajā procesā, izstrādāti kritēriji un veikts pedagoģiskais pētījums par skaitļu apguves īpatnībām caur pasaku 4-5 gadus veciem bērniem. Empīriskajā pētījumā izstrādāta nodarbību sērija uz 7 pasaku bāzes. Šo nodarbību ietvaros bērni apgūst un nostiprina priekšstatus par skaitļiem 1-5 un tiem atbilstošiem cipariem. Kopumā iegūtie rezultāti ir apmierinoši, kas ļauj apstiprināt pētījuma sākotnējo hipotēzi: Skaitļu apguve 4-5 gadus veciem bērniem veiksmīgi tiek veicināta, ja pedagoģiskajā praksē dažādos bērnu ikdienas darbības veidos tiek izmantotas pasakas, pievēršot uzmanību tajās iekļautajiem skaitļa jēdzieniem. Lai arī pētījuma laiks ir neliels, tomēr tā laikā veiktie novērojumi un rūpīga pedagoģiskās darbības analīze ļauj darba noslēgumā formulēt ieteikumus pirmsskolas pedagogiem par pasaku izmantošanas iespējām skaitļu apguves veicināšanai pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Atslēgas vārdi: skaitļu apguve, pasaka, 4-5 gadus veci bērni
 
The thesis is developed on the topic titled ‘Fairy tales usage for 4-5 year old children to encourage numbers learning’. This comprehensive study is developed with the main aim to theoretically research and empirically justify fairy tales usage potential in numbers learning for 4-5 year old children, and to determine and propose recommendations. The research is formed in two parts – theoretical and empirical parts. The theoretical research is based on such author’s works as E. Krastiņa, R. Andersone, J. Mencis (2011), I. Lika (2003), G. Svence (1999), R. Ukstiņa (2003), L. Vengers (Венгер, 1986, 1988), N. Boilšunbova (Большунова, 2000), Ž. Piažē (Пиаже, 1997), A. Smoļenceva (Смоленцева, 2006), L. Fesjukova (Фесюкова, 2010), and others. The theoretical research part has examined such matters as numbers learning aspects in 4-5 year old children in the context of their phychological development, the role of fairy tales in the preschool children education and fairy tales usage potential in numbers learning. Empirical research part has conducted a teacher survey, which has allowed to process and examine past experiences of fairy tales usage in numbers learning in the preschool children educational process, to develop reference points and to conduct pedagogic research on fairy tales usage in number learning distinctive aspects for 4-5 year old children. Empirical research part has developed and used series of lessons based on 7 fairy tale foundations. During these series of lessons children got a chance to learn and strenghten perceptions of numbers 1-5 and their corresponding digits. The overall results obtained from the research are satisfactory, and further confirm the original hypothesis of the study: The successful number learning for 4-5 year old children gets executed and accomplished if fairy tales are used in various everyday learning activities and lessons as part of the overall children educational process, with special attention devoted to the numbers concepts contained in them. Even though the actual research duration is relatively short, the developed observations along with thorough analysis of pedagogical work allow the researcher to propose well-defined recommendations for preschool teachers on the fairy tales usage opportunities and ways for successful numbers learning implementation. Keywords: numbers learning, fairy tale, 4-5 year old children
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/37708
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV