Patstāvības veicināšana 3 - 4 gadīgiem bērniem pirmsskolas pedagoģiskajā procesā
Автор
Gabrāne, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Līduma, Anna
Дата
2017Metadata
Показать полную информациюАннотации
Elīna Gabrāne. Kvalifikācijas darba temats ir patstāvības veicināšana 3 - 4 gadīgiem bērniem pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Pētījuma mērķis: : Izzināt 3 - 4 gadīgu bērnu patstāvības veicināšanas pedagoģiskos līdzekļus. Kvalifikācijas darbu veido ievads, divas nodaļas ar apakšnodaļām, ieteikumi un secinājumi par teorētiskās literatūras analīzi un pētījuma praktisko daļu, izmantoto avotu saraksts un pielikumi. Darbā izmantotās metodes: Teorētiskās- literatūras analīze. Pētnieciskās- vērojums, anketēšana, datu statistiskā apstrāde. Teorētiskajā pētījumā analizētas autoru atziņas pedagoģijas un psiholoģijas teorijā. Aplūkota pedagoģiskā procesa būtība un tā raksturīgākās iezīmes pirmsskolā, izzināti patstāvības veicināšanas nosacījumi 3 - 4 gadīgiem bērniem, kā arī balstoties uz pedagoģijas un psiholoģijas teoriju, izstrādāti patstāvības prasmju noteikšanas kritēriji un rādītāji. Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz Š. Amonašvili, I. Stangaines, D. Dzintares, H. Gudjona, A. Šponas, А. Zaparožeta, D. B. Elkoņina u.c. autoru atziņām. Teorētiskajā daļā tika pievērsta uzmanība bērnu izziņas attīstībai, kas veicina bērnu patstāvības iemaņu veidošanos. Praktiskajā daļā tika pētīta bērnu patstāvības attīstība pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Pētījumā vērota patstāvības prasmju attīstība 20 bērniem. Tabulu un shēmu veidā vizualizēti empīriskā pētījumā iegūtie dati, kas iegūti pēc izstrādātajiem kritērijiem un rādītājiem, veikta to salīdzināšana un interpretācija. Apkopoti ieteikumi vecākiem un pedagogiem bērnu patstāvības veicināšanā. Pētījuma rezultāti apstiprina hipotēzi, ka 3 - 4 gadīgu bērnu patstāvības attīstība būs sekmīga, ja: tiks ievērotas katra bērna vajadzības; mērķtiecīgi tiks organizēta bērnu patstāvību veicinoša vide; skolotāja darbība būs sistemātiska un mērķtiecīga. Kvalifikācijas darbā izmantoti 43 literatūras avoti – latviešu, angļu un krievu valodā, ietverti 14 attēli, 4 tabulas un pievienoti 13 pielikumi. Kvalifikācijas darba apjoms 56 lapas. Elīna Gabrāne. The topic of this qualification work is independence encouragement in 3- to 4-year-old children in pre-school pedagogical process. Aim of the research: examine pedagogical methods for independence encouragement in 3- to 4-year-old children. The qualification work is comprised of introduction, two sections with subsections, recommendations and conclusions on the analysis of theoretical literature and the practical part of the research, a list of sources used and appendices. Methodologies used in the qualification work: Theoretical – literature analysis. Research – observation, questionnaires, statistical data processing. As part of the theoretical research, authors’ findings in pedagogical and psychological theory are analysed. This work considers the substance of pedagogical process and its characteristics during pre-school, examines conditions for encouraging independence in 3- to 4-year-old children, and develops independence competence criteria and indicators based on pedagogical and psychological theory. The theoretical section of the research is based on the findings of Š. Amonašvili, I. Stangaines, D. Dzintares, H. Gudjona, A. Šponas, А. Zaparožets, D. B. Elkoņins, and other authors. As part of the theoretical section, attention was drawn to children’s cognitive formation which promotes development of children’s independence skills. As part of the practical section, the development of children’s independence during pedagogical process in pre-school was analysed. The study observed the development of independence skills of 20 children. The collected empirical study data, in accordance with the established criteria and indicators, is shown in table and diagram formats and compared and interpreted accordingly. Suggestions to parents and pedagogues with regards to children’s independence encouragement are summarised. The research results confirm the hypothesis that independence development in 3- to 4-year-old children will be successful, if: the needs of each child are observed; the environment encouraging children’s independence is purposefully organised; pedagogues’ actions are systematic and purposeful. The qualification work is based on 43 literature sources and contains 14 pictures, 4 tables and 13 appendices. The qualification work is comprised of 56 pages.