Pētnieciskās darbības prasmes sekmēšana dabaszinību nodarbībās 5 - 6 gadus veciem bērniem
Author
Smoļenska, Sintija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vociša, Rūta
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autors: Sintija Smoļenska. Darba nosaukums: Pētnieciskās darbības prasmes sekmēšana dabaszinību nodarbībās 5 - 6 gadus veciem bērniem. Darba mērķis: izpētīt vecākā pirmsskolas vecuma bērnu pētnieciskās darbības sekmēšanas iespējas dabaszinībās. Kvalifikācijas darbā ir vispārīgi raksturota 5 – 6 gadīgu bērnu attīstība, izanalizētas pētnieciskās darbības veicināšanas iespējas pirmsskolā, kā arī apskatīta pētniecisko darbību prasmju sekmēšana vecākās pirmsskolas vecuma grupas bērniem dabas zinību nodarbībās, veicot pētījumu par pētniecisko prasmju attīstības iespējām praktiski darbojoties ar bērniem. Pētījuma rezultāti parāda, ka pētniecisko prasmju attīstības pieaugums starp sākotnējo un otrreizējo pētniecisko prasmju novērtējumu ir novērojams visām pētījumā apskatītajām pētnieciskajām prasmēm - dalībai pētnieciskajā darbībā, interesei par pētniecisko darbību, vēlmei apgūt jaunas zināšanas un jautājumu uzdošanai. Viszemāk attīstītās pētniecības prasmes ir jautājumu uzdošana, savukārt visaugstāk attīstītā prasmes – interese par pētniecisko darbību un vēlme apgūt jaunas zināšanas. Ne vienmēr augstāks pētniecisko prasmju sākotnējais attīstības līmenis pirms pedagoģiskā eksperimenta nodrošina straujāku attīstības tempu pedagoģiskā eksperimenta rezultātā. Kopumā bērniem ir uzlabojušās pētnieciskās prasmes un izstrādātais specifisku uzdevumu kopums dabas zinību nodarbībās ir pozitīvi veicinājis pirmsskolas vecuma bērnu pētniecisko prasmju attīstību. Darba kopapjoms ir 64 lappuses un tas ietver 5 attēlus, 6 tabulas, 61 bibliogrāfiskā saraksta vienību un 4 pielikumus. Atslēgas vārdi: pirmsskola, pētnieciskā darbība, pētnieciskā prasme, dabaszinības. Author of Diploma paper: Sintija Smoļenska. Title of Diploma paper: Promotion of research activity skills` in natural science lessons for children aged 5 to 6 years. The aim of Diploma paper: to investigate the possibility of the research activity promotion of the elder preschool children in natural science lessons. In the Diploma paper the development of children aged 5 - 6 years is generally described, the possibility of research activity promotion in the preschool is analyzed as well as the promotion of research activity skills of the oldest preschool age group children in natural science studies is reviewed, conducting the research about the possibility of research skills promotion practically working with children. The results of the research show, that the growth of research skills development between the initial and secondary research skill assessment is observed for all research skills sanalyzed in the research - participation in research activities, interest in research activities, the desire to learn something new and ask questions. The least developed research skill is asking questions, while the most advanced skills are interest in research activities and the desire to acquire new knowledge. Not allways the higher initial level of research skills development before the pedagogical experiment result in a faster pace of development in a result of the pedagogical experiment. On the whole children research skills after the pedagogical experiment have been developed and used set of specific tasks in natural science lessons have positively contributed to the development of pre-school children research skills. Darba kopapjoms ir 6 lappuses un tas ietver 5 attēlus, 6 tabulas, 61 bibliogrāfiskā saraksta vienību un 4 pielikumus. The total amount of Diploma paper is 65 pages and includes 5 illustrations, 6 tables, 61 bibliographic list item and 4 annexes. Keywords: pre-school, research activity, research skills, natural sciences.