Show simple item record

dc.contributor.advisorTauriņa, Agrita
dc.contributor.authorKrakope, Tatjana
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-01-07T02:02:31Z
dc.date.available2018-01-07T02:02:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.other61846
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/37833
dc.description.abstractKvalifikācijas darbs izstrādāts par tematu „Prasmes veidot vārdu savienojumus sekmēšana 5-6 gadus veciem bērniem speciālajā izglītības iestādē” ar mērķi teorētiski pētīt un empīriski pamatot iespējas sekmēt 5-6 gadus vecu bērnu ar autiskā spektra traucējumiem prasmi veidot vārdu savienojumus, izmantojot didaktiskās spēles. Tēmas aktualitāti pamato apstāklis, ka mūsdienās speciālajās izglītības iestādēs arvien biežāk nonāk bērni ar autiskā spektra traucējumiem, turklāt, tā kā Latvijā tikai dažās izglītības iestādēs ir speciālas mācību programmas bērniem ar autiskā spektra traucējumiem, tad nepieciešams analizēt pieejas īpatnības darbā ar monoligvāliem un bilingvāliem bērniem ar autiskā spektra traucējumiem. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā analizēta zinātniskā literatūra, pētot tādus jautājumus kā runas attīstības likumsakarības 5-6 gadus veciem bērniem, bērnu ar autiskā spektra traucējumiem attīstības īpatnības, bilingvisma problemātika speciālās izglītības iestādēs. Tāpat ir apkopots pārskats par iespējamām pieejām un metodikām, kas izmantojamas gramatiski precīzas runas veidošanai bērniem ar autiskā spektra traucējumiem. Empīriskajā daļā pētīta gramatiski precīzas runas, prasmes saskaņot īpašības vārdus ar lietvārdiem dzimtē, skaitlī un locījumā attīstība didaktiskajās spēlēs 4 pirmsskolas vecuma bērniem (5-6 gadi) ar autiskā spektra traucējumiem, tai skaitā 2 monolingvāliem (dzimtā valoda latviešu) un 2 bilingvāliem (dzimtā valoda krievu) bērniem. Rotaļnodarbības organizētas latviešu valodā, ņemot vērā bērnu monolingvismu vai bilingvismu. Lai arī pētījuma periods ir neilgs (2 mēneši), tomēr intensīvi organizētās rotaļnodarbībās tika panākts pozitīvs progress visiem bērniem, kas kopumā ļāva apstiprināt pētījuma sākumā izvirzīto hipotēzi: didaktiskās spēles var būt efektīvas gramatiski precīzas runas attīstīšanai pirmsskolas vecuma bērniem ar autiskā spektra traucējumiem. Atslēgas vārdi: autisms, autiskā spektra traucējumi, runa, gramatiski precīzas runas apguve, pirmsskolas vecuma bērni, bilingvisms Darba apjoms:59 lpp., ietver 5 tabulas, 2 attēlus, izmantoti 62 literatūras avoti, pievienoti 3 pielikumi.  
dc.description.abstractThe Qualification Paper has been developed about the subject “The skills to form word phrases of children aged 5 to 6 years old in a special educational institution” with the goal to study in theory and to substantiate experientially, the options of promoting the skills of children aged 5 to 6 with autism spectrum disorders in forming word phrases using didactic games. The topicality of the subject is substantiated by the circumstance that nowadays more often children with autism spectrum disorders are forwarded to special educational institutions, and as special study programmes for children with autism spectrum disorders are provided in only a few educational institutions of Latvia, it is necessary to analyse the peculiarities of approaches to monolingual and bilingual children with autism spectrum disorders. The Paper consists of two chapters - the theoretical and the experiential. The theoretical chapter analyses the scientific literature, studying issues such as regularities in speech development for children aged from 5 to 6, the peculiarities of children with autism spectrum disabilities, the problems of bilingualism in special educational institutions. It also summarises the possible approaches and methodology, that can be used to develop grammatically correct speech in children with autism spectrum disorders. The experiential chapter studies grammatically precise speech, the development of the skill to coordinate adjectives with nouns in gender, number and case in didactic games for 4 preschool aged children (5 to 6 years) with autism spectrum disorders, including for 2 monolingual (native language Latvian) and for 2 bilingual (native language Russian) children. The game activities are organised in the Latvian language taking into consideration monolingualism or bilingualism of the children. Although the study period is short (2 months), within the intensively organised game activities positive progress was achieved in all children, which in general allowed one to prove the hypothesis suggested in the beginning of the study: didactic games may provide effective results in developing grammatically precise speech in preschool aged children with autism spectrum disabilities. Key words: autism, autism spectrum disabilities, speech, learning of grammatically precise speech, preschool aged children, bilingualism. Paper volume: 59 pages, includes 5 tables, 2 images, 62 bibliography sources, 3 annexes enclosed.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPirmsskolas pedagoģija
dc.subjectautisms
dc.subjectautiskā spektra traucējumi
dc.subjectruna
dc.subjectpirmsskolas vecuma bērni
dc.subjectgramatiski precīzas runas apguve
dc.titlePrasmes veidot vārdu savienojumus sekmēšana 5-6 gadīgiem bērniem speciālajā izglītības iestādē
dc.title.alternativeAbility to Build Word Connections for 5-6-year-old Children at the Institutions of Special Educational Needs
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record