• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bērna izpratnes veidošana par veselīgu dzīvesveidu vidējā pirmsskolas vecuma bērniem

Thumbnail
View/Open
299-61864-Aleksandrovica_Gita_ga17006.pdf (1.350Mb)
Author
Aleksandroviča, Gita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Zīriņa, Tija
Date
2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Aleksandroviča G., “Bērna izpratnes veidošana par veselīgu dzīvesveidu vidējā pirmsskolas vecuma bērniem.” Darba vadītājs – Prof. Dr. psych. Tija Zīriņa Ikdienas steidzīgajā dzīves ritmā, bieži piemirstam svarīgas lietas, nodarbes, kas būtiski ietekmē cilvēku veselību, ir svarīgi apzināties un rūpēties par veselīgu dzīvesveidu. Izzināt bērna izpratnes veidošanos par veselīgu dzīvesveidu pirmsskolas izglītības iestādē ir svarīgs un nozīmīgs mērķis šajā darbā. Pētījuma uzdevumi: 1.Analizēt literatūru par veselīga dzīvesveida nosacījumiem pirmsskolas izglītības iestādē. 2.Izzināt bērna likumsakarības vidēja pirmsskolas izglītības iestādes vecumā. 3.Veikt pētījumu par bērnu izpratnes veidošanu par veselīgu dzīvesveidu. 4.Izstrādāt priekšlikumus bērnu izpratnes veidošanā par veselīgu dzīves veidu. 4.Izvirzītā hipotēze - Bērna izpratnes veidošana par veselīgu dzīvesveidu būs sekmīga, ja pedagogs bērnus iesaistīs kustību rotaļās un veicinās viņu kustību aktivitāti. Pedagogam jāpiedāvā bērniem piemērotas, interesējošas, aktīvas kustību rotaļas un kustību aktivitātes atbilstoši bērnu attīstības vecumposmam. Izmantotās metodes - Teorētiskās literatūras analīze, bērnu pedagoģiskais novērojums, pārrunas ar bērniem, vecāku anketēšana. Pētījuma bāze - Ogres pirmsskolas izglītības iestāde „X”, respondentu skaits – 20 bērni, 20 vecāki. Darba apjoms: 64 lapaspuses, 3 tabulas, 14 attēli, 34 literatūras avoti un 6 pielikumi. Atslēgas vārdi: Veselīgs dzīvesveids, pirmsskola, kustību rotaļa.    
 
  Summary Aleksandroviča G., “Development of Child’s Comprehension of Healthy Lifestyle for Middle Pre-school Age Children”. The Advisor of the Paper – Prof. Dr. psych. Tija Zīriņa During the hasty rhythm of our everyday lives we often forget about important things, activities that significantly influence human health, it is important to be aware and take care of healthy lifestyle. An important and significant goal of this Paper is to find out the development of child’s comprehension of healthy lifestyle in the pre-school educational institution. 1.Tasks of the research: 2.To analyze literature about the conditions of healthy lifestyle in pre-school educational institution. 3.To find out the regularities of a child during the middle pre-school age. 4.To perform the research of the development of children comprehension of healthy lifestyle. To develop suggestions for the development of children comprehension of healthy lifestyle. The hypothesis – The development of child’s comprehension of healthy lifestyle is successful if the teacher involves children in games that involve action and promotes their movement activity. The teacher has to offer to children suitable, interesting, active movement games and movement activities which correspond to the age group of the children. The research methods used – The analysis of theoretical literature, pedagogical observation of children, interview with children, and the survey of parents. The base of the Research – Ogre pre-school educational institution „X”, the number of respondents – 20 children, 20 parents. Volume of the Paper: 64 pages, 3 tables, 14 images, 34 sources of literature and 6 appendices. Key words: Healthy lifestyle, pre-school, movement game.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/37846
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV