Piektās klases skolēnu mācīšanās sasniegumu ietekmējošie faktori
Author
Ozerova, Anželika
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Līduma, Anna
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Anželika Ozerova. Maģistra darba temats: Piektās klases skolēnu mācīšanās sasniegumu ietekmējošie faktori Zinātniskā vadītāja: Dr.paed., prof. Anna Līduma Darba mērķis: Pētīt piektās klases skolēnu mācīšanās sasniegumu ietekmējošos faktorus, izstrādāt to modeli un mācīšanās sasniegumu vērtēšanas kritērijus. Darba apjoms: 84 lappuses, 15 tabulas, 31 attēli, 97 literatūras avoti, 7 pielikumi. Temata aktualitāti nosaka jauno kompetenču pieeja SKOLA 2030, skolēna personīgi nozīmīgas darbības aktualizācija. Pētījumā izmantotas: teorētiskās metodes, empīriskās metodes un datu statistiskās apstrādes metodes. Teorētiskajā pētījumā analizētas pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras atziņas par skolēnu mācīšanās sasniegumu ietekmējošiem faktoriem un skolēnu pašorganizāciju piektajā klasē. Ir izstrādāti mācīšanās sasniegumu kritēriji 5. klases skolēniem. Empīriskajā pētījumā analizēti skolēnu mācīšanās sasniegumu ietekmējošie faktori, analizēta skolēnu sasniegumu dinamika ceturtajā un piektajā klasē, pētītas faktoru un skolēnu mācīšanās sasniegumu sakarības. Ar skolotāju anketēšanu un skolēnu novērošanu tika konstatēts, ka skolēnu mācīšanās sasniegumus ietekmē iekšējie un ārējie faktori, bet visvairāk ģimene un skolēna lasītprasme. Datorspēles un medijus skolēni vairāk lieto izklaides nolūkos, mazāk lasa grāmatas un iesaistās ārpusskolas nodarbības. Skolēniem ir priekšstats par veselīgu dzīvesveidu, bet nav vēlēšanās to ievērot. Author of the thesis: Anželika Ozerova. The theme of the Master’s Thesis is factors influencing learning achievement of the fifth-grade students. Scientific supervisor: Dr.paed., Prof. Anna Līduma The overall goal of the thesis is to study the factors influencing the learning achievement of the fifth-grade students, to develop their model, and criteria for the assessment of learning achievement. The scope of the thesis: the thesis includes 84 pages, 15 tables, 31 figures, 97 bibliographical entries, and 7 annexes. The topicality of the theme is determined by the new competence-based approach SCHOOL 2030 and the personally significant activity of a student becoming very topical as well. The research consisted of the following: theoretical methods, empirical methods, and statistical methods of data processing. In the theoretical study, there were conclusions from teacher training and psychological literature analysed on the factors influencing the learning achievement of the students and self-organisation of students in the fifth grade. The criteria for learning achievement for the fifth-grade students have been developed. The empirical study analysed the factors influencing the learning achievement of students, the dynamics of student achievement in the fourth and fifth grades. The correlations between the elements and the learning achievement of the students were studied. Through teacher surveys and student observation, it was found that the learning achievement of the students is influenced by internal and external factors, whereas such factors like family and reading skills of a student changed it the most. Students use computer games and media more for entertainment purposes, but they read books and engage in extracurricular activities less. Students have a sense of a healthy lifestyle, but they do not want to follow it. Keywords: Student, learning achievement, factors influencing learning achievement, family and school-induced influence.