Show simple item record

dc.contributor.advisorLaizāne, Ilona
dc.contributor.authorKalniņa, Daina
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-02-02T02:02:45Z
dc.date.available2018-02-02T02:02:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.other62476
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/38124
dc.description.abstractĀrvalstu pētījumi liecina, ka galvenais mehānisms, caur kuru bērns mācās pirmsskolas vecumposmā ir tieši sociālās attiecības un šīs ikdienas interakcijas starp audzinātāju un audzināmo tiek sauktas arī par attīstības dzinējspēkiem. Tātad skolotāja personība un tās īpašības ir ļoti svarīgs faktors nākotnes cilvēka attīstībai Latvijā. Šobrīd Latvijā tiek īstenotas pārmaiņas sakarā ar izglītības reformu, kurā akcents tiek likts uz tās saturu. Bet vai pirmsskolas izglītības iestādes audzinātāja personībai tiek pievērsta pietiekoša uzmanība? Tajā nedaudz ieskatīties ļauj šis pētījums. Pētījuma ietvaros tika apzināts kāda ir saistība pirmsskolu izglītības iestāžu audzinātāju emocionālā intelekta, apzinātības un audzināšanas stilu starpā. Pētāmo izlase: 39 pirmsskolas izglītības iestāžu audzinātājas. Tika pārstāvētas gan privātās, gan pašvaldību iestādes. Pētījumā tika izmantoti sekojoši instrumenti: “Emocionālā intelekta aptauja” (Bar-On emotional quotient inventory (EQ-i), Bar-On R., 1997; latviešu valodā adaptētās versijas autors Roze J., 2013); “Apzinātības piecu aspektu aptauja” (Five Facet Mindfulness Scale (FFMQ), Baer, Smith, Hopkins, Krietmeyer, Toney, 2006; latviešu valodā adaptētās versijas autors Majors M., 2012); “Alabamas audzināšanas aptauja” (The Alabama Parenting Questionare – Preschool Revision (APQ-PR), Clerkin et al., 2007; latviešu valodā adaptētās versijas autore Lapsiņa I., 2013. Pētījums ietver kvalitatīvo daļu, teorētisko daļu un kvantitatīvo daļu, secinājumus, ieteikumus, anotāciju, literatūras sarakstu. Pētījumā ir iekļauti 3 teorētiskie modeļi, 11 tabulas, 3 attēli, 6 pielikumi. Literatūras sarakstā izmantotas 41 vienības – 32 no tām angļu valodā, 9 - latviešu valodā. Bez pielikumiem pētījums ietver 55 lappuses, ar pielikumiem - 77 lappusi. Pētījuma rezultāti apstiprina citos, ārvalstu pētījumos iegūtos rezultātus par saistību starp pētījumā ietvertajiem konstruktiem un līdz ar to nedod inovatīvu pienesumu psiholoģijas zinātnei, toties tas dod praktisku pienesumu, tā kā līdzīgu pētījumu, kuros būtu pētīti šādi pirmsskolas audzinātāja personības aspekti, nav atrodami. Atslēgas vārdi: emocionālais intelekts, apzinātība, audzināšanas stili, pirmsskolas audzinātāja.
dc.description.abstractForeign research shows that the main mechanism through which a pre-school age child learns is social relations, and these daily interactions between the teacher and the learner are also referred to as developmental forces. Thus, the personality of the teacher and his/her qualities are a very important factor for the future person's development in Latvia. Currently, due to the educational reform, changes are being implemented in Latvia, though the most attention is devoted to the content of the education. But does the personality of a pre-school teacher is getting enough attention? This study allows to have a look at this issue. Within the framework of the research, author studied the relations between emotional quotient, mindfulness and parenting styles of the pre-school teachers. Research sample: 39 pre-school teachers representing both private and municipal pre-schools. The following tools were used in the study: Bar-On Emotional Intelligence Inventory (EQ-i), Bar-On R., 1997; author of the Latvian adaptation Roze J., 2013); Five Facet Mindfulness Scale (FFMQ), Baer, Smith, Hopkins, Krietmeyer, Toney, 2006; author of the Latvian adaptation Majors M., 2012); The Alabama Parenting Questionnaire - Preschool Revision (APQ-PR), Clerkin et al., 2007; the author of the Latvian adaptation Lapsiņa I., 2013. The study consists of a qualitative part, theoretical and quantitative parts, conclusions, recommendations, an annotation and a list of literature. The study includes 3 theoretical models, 11 tables, 3 pictures and 6 annexes. The list of literature consists of 41 units - 32 in English, 9 in Latvian. Without the annexes, study consists of 55 pages, with annexes - of 77 pages. The results of the study confirm the results obtained in other foreign studies on the relationship between the constructs included in the study and thus do not give an innovative contribution to the science of psychology, but the results give practical contribution, since similar researches in which such aspects of the personality of a pre-school teacher would have been studied could not be found. Keywords: emotional intelligence, mindfulness, parenting styles, pre-school teacher.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectemocionālais intelekts
dc.subjectapzinātība
dc.subjectaudzināšanas stili
dc.subjectpirmsskolas audzinātāja
dc.titleEmocionālā intelekta, apzinātības un audzināšanas stila saistība pirmsskolas audzinātājām
dc.title.alternativeThe relationship of emotional intelligence, mindfulness and parenting styles to pre-school educators
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record