Rakstīšanas traucējumu mazināšana 1. klases skolēniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību
Author
Loginova, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Šūmane, Ilze
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Ilzes Loginovas izstrādātā darba tēma ir “Rakstīšanas traucējumu mazināšana 1. klases skolēniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību ”. Maģistra darba mērķis ir pētīt rakstīšanas traucējumu mazināšanas iespējas pirmās klases skolēniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību, izstrādāt un aprobēt metodisko materiālu rakstīšanas traucējumu mazināšanai. Darba pirmajā daļā ir analizēta runas un valodas savstarpējā mijiedarbība, valodas sistēmas nepietiekamas attīstības jēdziens, aplūkota runas un valodas traucējumu pedagoģiski psiholoģiskā un klīniskā klasifikācija, iepazīti rakstīšanas traucējumu veidi, to cēloņi un iespējamās sekas. Kā arī studēti un analizēti rakstīšanas traucējumu un disgrāfijas jēdzieni. Balstoties uz speciālās pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku un pieredzējušu speciālistu teorētiskajām atziņām logopēdijas nozarē, darba otrajā daļā ir apkopota informācija par rakstīšanas iemaņu veidošanās procesu un rakstu darbu pārbaudes veidiem. Te ir aprakstītas rakstīšanas un lasīšanas kopsakarības, lai noskaidrotu, kā mazināt rakstīšanas traucējumus skolēniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. Trešajā daļā atspoguļoti iegūtie rezultāti par veikto pētījumu, pirms un pēc korekcijas darba ar 1. klases skolēniem, kā arī ietverts pamatojums par metodiskā materiāla – izstrādāto vingrinājumu rezultatīvu pielietojumu mācību procesā. Maģistra darbs sastāv no 82 lpp., 11 attēliem, 13 tabulām, 12 pielikumiem. Atslēgas vārdi: rakstīšanas traucējumi, valodas sistēmas nepietiekama attīstība, 1. klases skolēni, metodiskais materiāls. The theme of the work developed by Ilze Loginova is “Prevention of Writing Disorders for Form 1 Students with Underdeveloped Language System”. The aim of the master's thesis is to study the possibilities of reducing writing abnormalities for the 1st grade students with a lack of development of the language system, to develop and approbate the methodological material for reducing the writing disorder. The first part of the work analyzes the interaction of speech and language, the concept of the lack of development of the language system. It also examines the pedagogical psychological and clinical classification of speech and language disorders, understands the types of writing disorders, their causes and possible consequences. It also studies and analyzes the concepts of writing disorder and dysgraphia. Based on the theoretical findings of specialists in specialty pedagogy and psychology and experienced specialists in the speech therapy industry, the second part of the work contains information on the process of writing skills and checking testing methods. It describes how to write and read in order to find out how to reduce writing distortion for students with poor language development. The third part reflects the results of the research carried out before and after the correction work with the pupils of the 1st grade, as well as the justification of the results of the methodological material - developed exercises in the study process. Master's thesis consists of 82 pages, 11 pictures, 13 tables, 12 appendices. Keywords: writing disorder, insufficient development of language system, 1st grade students, pedagogical materials.