Lingvokulturoloģiskā pieeja valodu apguves procesā sākumskolā
Author
Čiveļova, Irina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Anspoka, Zenta
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Valodu apguves procesa vērošana ikdienas praksē sākumskolas klasēs ļāva konstatēt, ka skolēnu iesaistīšanas pozīcijas valodu apguves procesā ir ļoti atšķirīgas – vieni labprāt apgūst valodas, kuras piedāvā skolas daudzvalodīgā vide, bet citi – ļoti negribīgi iesaistās valodu mācību procesā. Šī fakta konstatēšana piespieda meklēt risinājumus situācijas uzlabošanai. Par prioritāro tika izvirzīts jautājums, kā pilnveidot valodu apguves procesu sākumskolas 1.-6.klasēs. Šajā sakarā tika izpētīta lingvokulturoloģiskā pieeja kā valodu apguves veids, kurš palīdzēs skolēniem dziļāk izprast valodas likumsakarības, izmantojot tās praksē, kā arī radīs interesi par valodas un kultūras mijsakarībām. Līdz ar to pētījuma mērķis bija pētīt un analizēt lingvokultoroloģiskās pieejas īstenošanos valodu apguves procesā sākumskolā. Izmantotās pētniecības metodes: zinātniskās literatūras analīze, anketēšana, kontentanalīze, pedagoģiskā procesa vērojums. Teorētiskajā daļā sniegts lingvokulturoloģiskās pieejas vispārīgs raksturojums, izpētot pieejas jēdzienu, spriežot par valodas un kultūras savstarpējo saistību un izvērtējot valodu mācību didaktikas pamatnostādnes šīs pieejas kontekstā. Praktiskajā daļā pētīta konkrēta situācija X vidusskolas sākumskolas 1.-6.klasēs, analizēti angļu, latviešu un krievu valodu mācību satura apguvei izstrādātie izmantojamie mācību līdzekļi; praktiski pētīti skolēnu un skolotāju viedokļi par valodu apguves procesu sākumskolā; izvērtēta valodu apguves mācību procesa kvalitāte un piedāvāti ieteikumi valodu didaktikas pilnveidei sākumskolā. Pētījuma rezultāti apstiprināja pētījuma hipotēzi, tomēr par valodu likumsakarību izmantošanu praksē būtu ieteicams veikt papildus pētījumu. Darba apjoms: 41 lapa (bez pielikumiem), 5 tabulas, 9 attēli un 3 pielikumi; bibliogrāfisko sarakstu veido 31 vienība. Atslēgvārdi: lingvokulturoloģiskā pieeja, starpkultūru komunikācija, dzimtā valoda, svešvaloda, daudzvalodība, daudzkultūru vide. The observation of language learning process in daily practice has shown that students’ involvement in the process of language learning is very different – some would readily acquire the languages that are offered by the multilingual environment of the school, but others – are very reluctant to get involved in language teaching. This is a statement of fact made to seek solutions in order to improve the situation. Priority issue was set of how to improve language learning process in grades from 1 to 6 of primary school. In this context a linguocultural approach as a type of language acquisition that may help students to understand the deeper patterns using them in practice as well as create interest in language and cultural correlations. So the aim of the study was to examine and analyse the implementation on process of learning languages in primary school of the linguocultural approach. The research methods used: scientific literature analysis, content analysis, questionnaire, pedagogical observation. In the theoretical part there are given the general characteristics of linguocultural approach based on the concept of language and culture interconnection, evaluating the didactic language learning guidelines in the context of this approach. In the empirical study the real secondary school’s grades from 1 to 6 were studied and analysed: the content of language textbooks that teachers are using in English, Latvian and Russian language lessons; students’ and teachers’ opinions about the language learning process; the quality of language learning process and didactic development in language teaching in primary school. The results of the study confirmed the hypothesis of the study, however the practical use of languages should be studied more in further researches. Working volume: 42 pages (without attachments), 5 tables, 9 pictures and 3 enclosures; bibliography of 31 unit. Keywords: linguocultural approach, communicative approach, intercultural communication, mother tongue, foreign language, multilingualism, multicultural environment.