Vispārināšanas prasmes attīstība matemātikā 7. klasei
Author
Šeins, Vitālijs
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kumerdanka, Aira
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba „Vispārināšanas prasmes attīstība matemātikā 7.klasē” mērķis ir analizēt pusaudžu prasmi vispārināt un izstrādāt skolotāju atbalsta materiālu skolēnu vispārināšanas prasmes attīstīšanai matemātikas stundās pamatskolas 7. klasē, kā arī, balstoties uz aprobācijas rezultātiem, piedāvāt metodiskus ieteikumus skolotājiem. Izpētot un izanalizējot atbilstošo zinātnisko un metodisko literatūru, tika secināts , ka vispārināšanas prasme ir viena no pamatprasmēm, kuras attīstībai pieder svarīga loma matemātiski kompetenta jaunieša veidošanā. Diagnosticēšanas un eksperimentēšanas mērķiem tika izvēlēti vienas 7. klases skolēni. Darba autors diagnosticēja skolēnu vispārināšanas prasmes esošo līmeni, kā arī identificēja problēmas, kurām ir jāpievērš īpašu uzmanību. Diplomdarba izstrādes laikā tika plānotas un aprobētas mācību stundas 7. klases matemātikā, kurās skolēni attīsta vispārināšanas prasmi. Diplomdarbā izstrādātajām mācību stundām ir atlasīti uzdevumi atbilstoši katrai 7.klases matemātikas mācību programmas tēmai, kas dod iespēju skolēniem pakāpeniski un pēctecīgi attīstīt vispārināšanas prasmi. Pamatojoties uz aprobācijas rezultātiem, tika izstrādāti metodiskie ieteikumi matemātikas skolotājiem, īpašu uzmanību pievēršot skolēnu sasniedzamajiem rezultātiem saistībā ar izvēlētās prasmes apguvi un iespējamiem riskiem saistībā ar rezultātu sasniegšanu. Pamatojoties uz paveiktā darba rezultātiem, darba autors secināja, ka ir iespējams uzlabot skolēnu vispārināšanas prasmi , tomēr daudz efektivāk to būtu uzsākt attīstīt jau pirmsskolas un sākumskolas vecuma bērniem, izvēloties atbilstošus objektus un līdztekus attīstot valoddarbības prasmes. Atslēgvārdi: kompetence, prasme, vispārināšana, šablons The Diploma Paper “The development of generalization practice for 7th grade students at mathematical classes” objective is to analyze the adolescent’s ability to generalize and to work out the teacher’s support materials in order of developing the practice “ to generalize” for 7th grade students at mathematical classes. Another this Paper’ s target is to produce methodological guidelines based on findings. The literacy analysis for this matter has shown that the generalization is one of the core mathematical practices in order of foundation mathematically proficient person. For the diagnosis and experimental purposes one class of 7th grade students has been selected. The author has defined the initial level of generalization practice for selected class and indicated the main issues to be improved. Few lessons focused on mathematical generalization practice’s improvement have been worked out , conducted and described. The proper mathematical problems corresponding to each theme of 7th grade of mathematical curricula have been selected in order of step-by-step and consequent way developing the generalization practice. The methodological guidelines based on the findings have been designed. The special attention has been turned to the chosen practice’s goal achievement and the possible risks connected to that. The author has drawn the conclusion that generalizing practice’s improvement is possible however highly recommended to start this activity from the pre-school years or very beginning of elementary school. The proper tools in order of communicative practice’s improvement have to be chosen. Key words: proficiency, practice, generalization, pattern