Skolotāja profesionālās kompetences darbā ar apdāvinātiem bērniem
Autor
Strupka, Gunita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Petere, Anita
Datum
2018Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarba tēma ir „Skolotāja profesionālās kompetences darbā ar apdāvinātiem bērniem”. Darba mērķis: Teorētiski pamatot un empīriski pārbaudīt skolotāja profesionālās kompetences darbā ar apdāvinātiem bērniem. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un praktiskās. Teorētiskās daļas 1. nodaļā tiek analizēts kompetences jēdziens, tās definējums, balstoties uz dažādu autoru atziņām. Tiek pētīts skolotāju kompetenču iedalījums, to pazīmes un raksturojums Teorētiskās daļas 2. nodaļā, balstoties uz dažādu autoru, pedagogu un psihologu atziņām, tiek skaidrots apdāvinātības jēdziens. Šajā nodaļā vēl tiek sniegts apdāvināto bērnu raksturojums dažādās sfērās. Teorētiskās daļas 3.nodaļā, balstoties uz dažādu autoru atziņām, tiek uzskaitītas apdāvināto bērnu problēmas mācību procesā. Vēl šajā nodaļā tiek izkristalizētas pedagoga profesionālās kompetences darbam ar apdāvinātiem bērniem. Praktiskajā daļā ir sniegts pētījuma metodiskais pamatojums. Ar daļēji strukturētās intervijas palīdzību darba autore aprobēja skolotāja profesionālās kompetences, kuras nepieciešamas mācību procesā, strādājot ar apdāvinātajiem bērniem sākumskolā. Skolotāja profesionālās kompetences tika izvēlētas, balstoties uz teorētiskajām atziņām. Tika intervēti 20 sākumskolas skolotāji. Pētījuma rezultātā iegūti dati par būtiskāko kompetenču pielietojuma iespējām darbā ar apdāvinātajiem bērniem. Praktiskajā daļā apkopoti arī skolotāju praktiskie piemēri, balstoties uz pedagoģisko pieredzi. Darbs sastāv no 63 lappusēm, 1 tabulas, 5 attēliem, 2 pielikumiem, 40 izmantotajiem literatūras un informācijas avotiem. The theme of the Diploma paper is „Teacher’s Professional Competence Working with Gifted Children.” The aim of the work is to justify theoretically and verify empirically teacher’s professional competences in working with gifted students. The work consists of two parts- theoretical and practical. The concepts of a competence, its definement based on various authors’ opinions are analyzed in the first unit of the theoretical part. The division of teachers’ competences, their peculiarities and characteristics are investigated in this unit as well. The concept of giftedness based on different authors’, teachers’ and psychologists’ opinions are described in the second unit of the theoretical par. This unit displays information about gifted children’s peculiarities in different spheres. The third unit of the theoretical part displays information about gifted children’s issues in the learning process. A teacher’s professional competences in working with gifted children are outlined in this unit as well. The practical part consists of the methodological justification of the research. The author of the Diploma paper used partly-structured interview as a method to approbate teacher’s professional competences required in the learning process while working with gifted students. Teacher’s professional competences were chosen on the basis of theoretical opinions. 20 primary school teachers were interviewed. The outcomes of the research describe possibilities of using the most essential competences in working with gifted students. Teachers’ practical examples based on a pedagogical experience are summarized in the practical part. The work consists of 63 pages, 5 images, 1 table, 2 appendixes, 40 literature and information resources.