Sresa pārvarēšanas stratēģija un uzvedības problēmas pusaudžu vecuma zēniem un meitenēm
Autor
Jēkabsone, Una
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Skreitule-Pikše, Inga
Datum
2018Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba mērķis ir izpētīt stresa pārvarēšanas stratēģiju saistību ar pusaudžu uzvedības problēmām un to atšķirības zēnu un meiteņu grupās. Pētījumā tika izvirzīti divi jautājumi. 1. Vai atšķiras stresa pārvarēšanas stratēģijas un uzvedības problēmu rādītāji pusaudžu zēniem un meitenēm? 2. Vai pastāv saistības starp stresa pārvarēšanas stratēģijām un pusaudžu zēnu un meiteņu uzvedības problēmām? Pētījumā piedalījās 65 respondenti – 31 meitene un 34 zēni, kas mācās kādas Rīgas mikrorajona vispārizglītojošās skolas 8. un 9. klasē. Respondentu vecums: 14-16 gadi. Lai gūtu atbildes uz izvirzītajiem pētījuma jautājumiem, tika izmantota Ahenbaha jauniešu pašnovērtējuma aptauja (vecums 11-18 gadi) (Youth Self–Report,Achenbach, T.M. (1991)), ar kuras palīdzību tika noskaidrotas pusaudžu uzvedības problēmas. Lai noskaidrotu, kādas stresa pārvarēšanas stratēģijas pielieto pusaudži, tika izmantota Stresa pārvarēšanas stratēģiju aptauja (The COPE Inventory (The Coping Orientation of Problem Experience - COPE), Carver, Scheier & Weintraub, 1989). Pētījumā iegūtie rezultāti parāda, ka atšķirības stresa pārvarēšanas stratēģiju pielietojumā pusaudžu zēnu un meiteņu vidū nepastāv, toties pastāv atšķirības pusaudžu zēnu un meiteņu uzvedības problēmu rādītājos; pusaudžu zēni mazāk, kā meitenes uzrāda attiecību problēmas, somatiskās raizes un trauksmi. Meiteņu grupā tika saskatītas saistības izvairīšanās stratēģijas pielietošanā un septiņās no astoņām uzvedības problēmu skalām. Zēnu grupā tika saskatītas saistības starp izvairīšanās stratēģijas pielietošanu un uzmanības problēmām un netipisku domāšanu. Iegūtie rezultāti rāda, ka negatīvas saistības starp problēmorientētās stratēģijas izmantošanu un uzmanības problēmām un somatiskām raizēm pastāv pusaudžu meiteņu grupā. Pusaudžu zēnu un meiteņu grupās pozitīvas saistības starp uzvedības problēmām un uz problēmu orientēto stresa pārvarēšanas stratēģiju netika saskatītas. Pētījumā iegūtie rezultāti parāda arī to, ka netika saskatītas saistības starp emocijorientēto stresa pārvarēšanas stratēģiju un uzvedības problēmām pusaudžu meiteņu grupā. Pozitīvas saistības starp emocijorientētās stratēģijas pielietošanu un uzmanības problēmām tika saskatītas pusaudžu zēnu grupā. The aim of this Bachelor Paper is to investigate the relationship between stress management strategies, adolescent problem behaviour and their differences in groups of boys and girls. The study addressed two research questions: (1) Do differences in stress management strategies and behavioural patterns for adolescent boys and girls differ? (2) Is there a relationship between stress management strategies and behavioural problems for adolescents, boys and girls? The study was based on 65 respondents, 31 girls and 34 boys of Form 8 and 9 at a comprehensive school of the Riga Municipality. The respondents were aged 14-16. To answer the research questions raised, the Ahenbach youth self-assessment questionnaire (for persons aged 11-18 years) (Youth Self-Report, Achenbach, T.M. (1991)) was used to find out the problematic behaviour of adolescents. The Stress Management Strategies Survey (COPE), Carver, Scheier & Weintraub, 1989) was used to find out which strategies for stress management were used by adolescents. The results of the study show that there is no difference in the strategy of stress management between adolescent boys and girls. In contrast, there are differences in the behavioural patterns of adolescent boys and girls since adolescent boys show relationship problems, somatic worries and anxiety less often than girls. Commitment to an apparent avoidance strategy and seven of the eight problem behavioural scales were identified in the group of girls. In the group of boys, a connection was noted between the use of the avoidance strategy and attention problems and atypical thinking. The results show that there is a negative relation between the use of problemoriented strategies and attention problems and somatic concerns in the teenage girl group. No positive behavioural problems were identified in the problem-oriented stress management strategy for groups of adolescent boys and girls. The results of the study also show that there is no link between an emotionally oriented stress management strategy and behavioural problems in the group of adolescent girls. There was a positive relationship between the use of an emotion-oriented strategy and attention problems in the group of teenage boys.