Vizuālizpratne mākslas muzeju pedagoģijā vidusskolai
Author
Aļļe, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Avotiņa, Austra
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba “Vizuālizpratne muzeju pedagoģijā vidusskolai” pētījuma problēma ir vienotu kvalitātes kritēriju trūkums kultūras mantojuma apguves sekmēšanā, kad, līdzās skolai ir muzejpedagoģija. Šādā situācijā tiek veidoti vizuālizpratnes[ Vizuālizpratnes koncepts izstrādāts pēc Eiropas Vienotās valodu prasmes noteikšanas sistēmas (angl. Common European Framework of Reference; CEFR) parauga.] treniņi, ar nolūku strukturizēt mākslas izglītību. Pētījuma mērķis ir izstrādāt un aprobēt muzejpedagoģijas metodes, kas aktualizētu mākslas muzeja iespējas paaugstināt vidusskolēnu. Pētāmā grupa ir vidusskolēni. Pētījuma dizains: gadījuma pētījums (angl. a case study) un tā sasniegšanai lietotās metodes: anketa, eksperiments, novērošana, kā arī refleksija. Iegūtie dati analizēti ar statistiskās apstrādes metodi – aprakstošā statistika. Pētījuma bāze ir Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, un pētījuma norises laiks ir no 18.10.17 līdz 12. 12.17. Pētījums sastāv no četrām nodaļām, no kurām pirmā ir muzejpedagoģija, kurā vizuālizpratnes principi muzeju izglītības kontekstā, kā arī galvenie muzeju izglītības vadmotīvi līdz šim. Otrā nodaļa ir veltīta vizuālizpratnes konceptam Eiropas izglītībā (ENVIL[ Angl. Common European Framework of Reference for Visual Literacy]) un muzejpedagoģijā. Trešajā nodaļā ir formulēta kultūras kompetences loma vizuālizpratnes un muzejizglītības sistematizēšanā. Ceturtā nodaļa ir apkopota gadījuma pētījuma norise, izstrādāto metožu komplekta un dalībnieku aptaujas rezultāti. Rezultāts: Pētījuma rezultāts ir izstrādāts vizuālizpratnes nodarbības metožu kopums, kuru var lietot jebkurš, kurš vēlas palielināt savu vizuālizpratni. Diskusija: vizuālizpratne ir tikai viens no instrumentiem, kā “savienot” skolas un muzeja piedāvājumu, vienotas kvalitātes un satura apguves nolūkos, taču tās aktualitāte sniedzas pāri kultūras kompetencei un tās pilnveidē jāiekļauj citas jomas, kā arī tā jāskata saistībā ar skolēnu augsto digitālo pratību. Masters thesis “Visual literacy in museum education for high school” research question is problem is lack of quality criteria in situation where for promoting cultural heritage studies, next to school is museum education too. The aim of this research is the develop methodology, that would Foster development of methods that would Foster museum educations abilities to facilitate visual literacy for high school students. Researched group is high school students. Research design is case study and the methods used to achieve its goals are: questionnaire, experiment, observation, as well as the reflection. The database is the Latvian National Museum of Art, and research took its place from 18.10.17 until 12. 12.17. Study consists of four chapters, the first of which is the museum pedagogy, where visual literacy concepts are viewed in the context of museum education. In the second chapter there is analysed the current research of ENVIL group[ European Network for Visual Literacy]. The third chapter analyses the role of cultural competencies for museum education and visual literacy. In chapter four is for full development of set of methodologies. Practical out come of this research is methodology that can be independently used for developing visual literacy in art museum. Discussion: visual literacy is not only the tool, that might “connect” schools and the museum’s educational offers and quality for better learning purposes. It’s relevance extends across the cultural competence and it’s training needs to be incorporated into other areas, as well as to be seen in relation to the students digital literacy.