Didaktisko rotaļu izmantošana vārdu krājuma pilnveidošanai vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar VSNA
Автор
Dreija, Sabīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Eņģele, Zane
Дата
2018Metadata
Показать полную информациюАннотации
Diplomdarbam tika izvēlēts temats: ”Didaktisko rotaļu izmantošana vārdu krājuma pilnveidošanai vecākajā pirmsskolas vecuma bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību” Darba mērķis: teorētiski izzināt un praktiski vērtēt vecākā pirmsskolas vecuma bērnu ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību, vārdu krājuma pilnveidošanas iespējas didaktiskajās rotaļās. Darbs sastāv no ievada, 2 daļām, secinājumiem un pielikumiem. Darba pirmajā – teorētiskajā daļā tiek analizēta pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra, kurā apkopotas dažādu autoru atziņas par bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību un valodas veicināšanu caur didaktiskajām rotaļām, par vecākā pirmsskolas vecuma bērnu attīstību likumsakarībām pētāmās problēmas aspektā, un tās darbības ietekmi uz pirmsskolas vecuma bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. Šajā nodaļā tiek analizēts un raksturots tāds jēdziens, kā vārdu krājums, to likumsakarības, tās veidi un ietekmējošie faktori. Kā arī didaktiskā rotaļa kā korekcijas līdzeklis vārdu krājuma pilnveidošanai bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. Darbā otrajā – empīriskajā daļā tiek pētīts koriģējoši attīstošā darbība vārdu krājuma pilnveidošanai vecākā pirmsskolas vecumā. Šajā darba daļā apstiprinājās hipotēze, lai pilnveidotu vārdu krājumu, logopēdam ir jāizzina vārdu krājuma īpatnības, kā arī jāizvērtē didaktiskās rotaļas atbilstoši bērna runas attīstības traucējumiem. Pētījuma bāze: Rūjienas speciālās pirmsskolas izglītības iestādes A, tajā piedalās kopumā 21 bērns, 10 no tiem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. Pētījums ilgst no 2017.gada oktobra līdz 2018. gada aprīlim. Analizējot teorētiskās atziņas, tās apkopojot, un praktiski pārbaudot, pētījuma autore secina, ka didaktisko rotaļu nozīmīgums, vecākajā pirmsskolas vecumā veicina bērnu valodas attīstību nepietiekamu attīstību ir apstiprinājies. Darbs sastāv no 88 lapaspusēm, tajā ir 13 attēli, 9 tabulas un 13 pielikumi. Izmantoti 48 literatūras avoti, no kuriem 38 ir latviešu valodā un 10 svešvalodā. The title of this study has been chosen as following: „The use of didactic games for vocabulary perfection to the preschool’s oldest age children with insufficient development or language system”. The aim of this study is: to cognize theoretically and to evaluate practically perfection possibility of the vocabulary using didactic games to the preschool’s oldest age children with insufficient development of language system. Study consists of Introduction, 2 parts, conclusions and annexes. In the first – theoretical – part of the study the pedagogical and psychological literature has been analyzed, in which there are collected acknowledgments of different authors about children with insufficient development of language system and about promotion of the speech through didactic games; also about regularities of children’s development in the aspect of researched problem and its impact on preschool’s age children with insufficient development of language system. In this part such concept as „vocabulary” has been analyzed and characterized, also its regularities and features, forms and influential factors. Additionally also didactic games as correction tool to enhance vocabulary to the children with insufficient development of language system has been analyzed. In the second empirical – part of the study the perfection of the corrective developing vocabulary to the pre-school’s oldest age children has been researched. In this part of the work a hypothesis was confirmed: to improve vocabulary the speech therapist has to cognize specialties of the vocabulary and to estimate appropriate didactic games according to children’s speech specialties. The basis of the research: Rujiena Special Preschool Educational Institution group A; 21 children took a part in it, 10 of them with insufficient development of language system. Research lasted from October 2017 until April 2018. Analyzing theoretical acknowledgements and by collecting and practically verifying them the Author of the study observes: the significance and improving of didactic games for vocabulary perfection of the preschool’s oldest age children with insufficient development has been confirmed. Using didactic games in every day’s life the development of the speech is being enhanced, it improves children’s development in its entirety. Study consists of 88 pages, there are 13 images, 9 tables, 13 annexes. There are used 48 literature sources, 38 of them are in Latvian, 10 are in foreign languages.