Priekšējo mēleņu ( [š], [ž], [č], [dž]) izrunas traucējumu novēršana rotaļās un vingrinājumos vidējā pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem
Author
Vadone-Līce, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Eņģele, Zane
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autors: Agnese Vadone – Līce Darba zinātniskais vadītājs: Mg. paed. Zane Eņģele Darba nosaukums: Priekšējo mēleņu ([š], [ž], [č], [dž]) izrunas traucējumu novēršana rotaļās un vingrinājumos vidējā pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem. Darba saturs: Darbs sastāv no 100 lapaspusēm, 18 attēliem, 8 tabulām, 13 pielikumiem. Darbā izmantoti 55 latviešu, 2 angļu un 13 krievu literatūras un informācijas avoti. Pētījuma mērķis: Teorētiski izzināt un praktiski pārbaudīt dažādu autoru atziņas par priekšējo mēleņu ([š], [ž], [č], [dž]) izrunas traucējumu novēršanas iespējām rotaļās un vingrinājumos bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem. Darbam izvirzītā hipotēze: Priekšējo mēleņu izrunas traucējumu novēršana vidējā pirmsskolas vecuma bērniem noritēs sekmīgi, ja logopēds: •izzinās bērnu ar priekšējo mēleņu izrunas traucējumiem runas īpatnības; •izmantos atbilstīgus vingrinājumus un rotaļas koriģējoši attīstošajā darbībā. Pētījuma satura un rezultātu apraksts: Teorētiskājā daļā tiek analizētas dažādu autoru (Miltiņa (2005), Dzintere (2007), Puškarevs (2001), Tūbele (2002)) atziņas par vidējā pirmsskolas vecuma bērna vecumposmu īpatnībām, par fonētiski fonemātisko traucējumu izpausmēm, kā arī par rotaļu un vingrinājumu izmantošanu logopēda koriģējoši attīstošajā darbībā – fonemātiskās uztveres sekmēšanā, artikulācijas kustību pilnveidē un roku sīkās motorikas aktivitātes veicināšanā. Pētījuma praktiskajā daļā tiek veikta vidējā pirmsskolas vecuma bērnu logopēdiskā izpēte, pēc kuras tiek sekmīgi uzsākts korekcijas darbs priekšējo mēleņu ([š], [ž], [č], [dž]) traucējumu novēršanā bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem, izmantojot rotaļas un vingrinājumus. Author of the paper: Agnese Vadone – Līce Consultant of the paper: Mg. paed. Zane Eņģele Theme of the paper: Intervention of articulation disorders in the front lingual consonants ([š], [ž], [č], [dž]) in plays and exercises for children of middle preschool age with phonetic – phonematic disorders. Content of the paper: Paper consists of 100 pages, 18 pictures, 8 tables, 13 attachments. The paper uses 55 sources of Latvian, 2 English, 13 Russian literature and information sources. Aim of the research: Theoretically research and practically examine the quotes of various authors about the possibilities of intervention of articulation disorders in the front lingual consonants ([š], [ž], [č], [dž]) in plays and exercises for children of middle preschool age with phonetic – phonematic disorders. Hypothesis of the research: Intervention of articulation disorders in the front lingual consonants for children of middle preschool age will be successful if the speech therapist: •will find out the specifics of the speech of the child with articulation disorders in the front lingual consonants; •will use appropriate exercises and play games in correction developmental activity. Results of the research: Author of the paper in theoretical part analyze the quotes of different authors (Miltiņa (2005), Dzintere (2007), Puškarevs (2001), Tūbele (2002)) about the peculiarities of the middle preschool age, phonetic - phonemic disorders, the use of play games and exercises in the speech therapist's correction developmental activity – promote phonological awareness, develop articulation movement and hand-motor activity. In the practical part of the paper, a logopaedic study of the middle preschool age children is carried out, after which the correction developmental activity on the intervention of articulation disorders in the front lingual consonants ([š], [ž], [č], [dž]) for children of middle preschool age with phonetic – phonematic disorders in plays and exercises has been successfully started.