Lasītprasmes veicināšana jaunākā skolas vecuma bērniem (1.-2.klasē) ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem, izmantojot galda spēles
Autor
Epnere, Gunta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Datum
2018Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarbs “Lasītprasmes traucējumu novēršana jaunākā skolas vecuma bērniem (1.-2.kl.) ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem, izmantojot galda spēles” tika izstrādāts pamatojoties uz praksē gūto pieredzi, izmantojot logopēdiskās galda spēles. Darba tapšanas laikā autore ir izpētījusi 1.-2.klases skolēnu lasīšanas prasmes un atklājusi bērnu vājās lasītprasmes iemeslus – fonētiski fonemātiskos traucējumus. Praktiskajā darbībā ir izpētīts, kādus rezultātus sniedz logopēdisko galda spēļu izmantošana lasītprasmes traucējumu novēršanā un fonētiski fonemātisko procesu veicināšanā. Pētījuma mērķis. : Teorētiski izzināt un praktiski pārbaudīt galda spēļu ietekmi uz lasītprasmes apguves procesu. Teorētiskajā daļā tiek analizēta literatūra, kurā izvērtēts lasītprasmes līmenis 1.un 2.klasē. Tiek atklāti logopēdu, pedagogu un psihologu viedokļi par lasītprasmes traucējumu iemesliem un to novēršanas veidiem, apskatītas fonētiski fonemātisko un kognitīvo procesu veidošanās īpatnības konkrētajā vecumposmā. Praktiskajā daļā tiek veikta bērnu lasītprasmes izpēte, īpaši pievēršot uzmanību fonētiski fonemātisko traucējumu ietekmei uz lasītprasmes apguvi. Prakses laikā autore ir izveidojusi logopēdiskās galda spēles, kuras izmantotas fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai, lasītprasmes uzlabošanai un kognitīvo procesu veicināšanai. Darba rezultāts. Pētījums apstiprināja, ka galda spēles veicina aktīvu bērnu darbošanos un interesi par lasīšanas prasmju apguvi, kā arī veicina fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanu. Diplomdarba apjoms: 61 lpp, 14 attēli, 5 tabulas, 34 pielikumi, 50 literatūras un informācijas avoti, tajā skaitā 9 svešvalodā. Atslēgas vārdi. Lasītprasmes traucējumi, fonētiski fonemātiskie traucējumi, vecumposma īpatnības, kognitīvie procesi, galda spēles, koriģējoši attīstošā darbība. Gunta Epnere thesis “Developing reading skills for primary school students with phonetic phonemic disorders using board games” is made according to practical knowledge of using board games. Author has studied reading skills for 1st and 2nd grade students and discovered causes for low literacy - phonetic phonematic disorders. In project part practical tests are done to analyse contribution of board games to reading skill improvements and phonetic phonematic processes. Objective of diploma thesis : To make theoretical research and to practically test the influence of table games on the process of developing of reading skills. In theoretical part literature is analyzed to estimate current reading skills for 1st and 2nd grade students. Overview of opinions of speech-language pathologists, teachers and psychologist is given, to reveal main reasons for reading skill obstructions and ways of improvements. Viewed age dependant characteristics and influence of those to development of phonetic phonemic processes In research part inquiry of reading skills of students conducted, focusing on influence of phonetic phonemic obstructions to reading skills development. During research author has developed logopedic board games, for phonetic phonemic process improvements and development of reading skills and cognitive processes. Diploma thesis results. The research confirms that board games foster the willingness for children to practise and be interested in development of reading skills, as well as contribute to adjustments of phonetic phonemic obstructions. Diplome thesis volume: 63 pages, 14 images, 5 tables, 34 attachments, 50 literature and information sources, including 9 in foreign language. Key words. Reading disabilities, phonetic phonemic obstruction, age dependant characteristics, cognitive processes, logopedy board games, corrective developing method.