Latviešu valodas apguves sekmēšana 5-6 gadīgiem mazākumtautības bērniem pirmsskolas rotaļnodarbībā
Author
Šaicāne, Agate
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Līduma, Anna
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba temats: Latviešu valodas apguve rotaļnodarbībā 5 – 6 gadus veciem mazākumtautības bērniem. Darba autore – Agate Šaicāne. Temata izvēli un aktualitāti pamatoja apstāklis, ka šobrīd Latvijā tiek īstenota izglītības reforma, kas, no vienas puses, paredz pāreju uz kompetenču izglītību, kur valodas kompetencei ir īpaša nozīme, no otras puses, paredz pilnīgu pāreju no mazākumtautību valodas uz latviešu valodu vidusskolas klasēs, kas nozīmē, ka pamatskolas līmenī, jau sākot ar pirmsskolas posmu, ir jāattīsta tāda latviešu valodas kompetence, kas ļautu apgūt izglītības saturu šajā valodā. Pētījuma mērķis: teorētiski pētīt un empīriski pamatot latviešu valodas apguvi rotaļnodarbībā 5-6 gadus veciem mazākumtautību bērniem. Darba teorētiskajā daļā sniegts ieskats otrās valodas apguves principos, analizēta jaunākā literatūra un pētījumi latviešu, krievu un angļu valodās. Empīriskajā daļā aptaujāti pirmsskolas skolotāji, apkopojot viņu pieredzi latviešu valodas apguves veicināšanā vecākā pirmsskolas vecuma bērniem. Tāpat ar anketēšanas palīdzību noskaidrots vecāku viedoklis un potenciālais atbalsts bērniem latviešu valodas apguvē. Ir veikts eksperiments, salīdzinot eksperimentālo un kontroles grupu bērnus, konstatējot pozitīvus rezultātus eksperimentālajā grupā, kas ļauj apstiprināt sākotnēji izvirzīto hipotēzi: Latviešu valodas prasmes 5 - 6 gadus veciem bērniem tiks sekmētas, ja –rotaļnodarbībās tiks nodrošināta pastāvīga pāreja no krievu uz latviešu valodu; –rotaļnodarbībās tiks veidota vide, kas stimulēs bērnus komunicēt latviešu valodā; –skolotājs ar bērnu vecākiem runās latviski. Atslēgas vārdi: bilingvālā izglītība, integrētas rotaļnodarbības, 5-6 gadus veci bērni Qualification work: Latvian language learning for 5-6-year-old minority children. Working author Agate Šaicāne. The choice of the subject and the spotlight were based on the fact that there is currently a reform of education in Latvia, which, on theone hand, provides for the transition to a competence education,where language competence is of particular importance, on the otherhand, provides for a full transition from the linguistic language of minorities to the English language in high school classes, which means that at primary school level, as early as the preschool stage, it is necessary to develop the competence of the Latvian language that al lows educational content to be learned in this language. The purpose of the study: in theory to study and empirically justify the learning of Latvian in the playing class for 5-6-year-old minority children. The theoretical part of the work provides an insight into the principles of second language learning, analyses the latest literature and studies in Latvian, Russian and English. Preschool teachers surveyed in theempirical part, collecting their experience in promoting Latvian language learning for children of older preschool age. Parents' viewsand potential support for children in Latvian language learning have also been clarified with ankeel. An experiment has been carried out comparing children of experimental and control groups, finding positive results in the experimental group allowing the initialhypothesis to be confirmed: Latvian language skills for children aged5-6 years will be encouraged if: – a permanent transition from Russian to Latvian will be ensured inthe playing classes; -the environment will be created in the playing classes, which will stimulate children to communicate in Latvian; - A teacher with a child's parents will speak Latvian. Key words: bilingual education, integrated playing classes, 5-6-year-olds