• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pamatizglītību 6 gados uzsākušo skolēnu sociālās attīstības (faktoru) izpēte 7. klasē

Thumbnail
View/Open
299-64220-Liepa_Aija_al12148.pdf (1.402Mb)
Author
Liepa, Aija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Āboltiņa, Līga
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Viena no aktuālākajām izglītības reformām paredz, ka pamatizglītības apguvi bērni sāks sešu gadu vecumā. Pašlaik tradicionāli skolu sāk apmeklēt 7 gadu vecumā. Latvijas kontekstā salīdzinoši maz ir pētīta bērna attīstība veselumā, lai apzinātu, vai bērni ir pietiekami sociāli gatavi, lai uzsāktu skolas gaitas 6 gadu vecumā. Nepieciešamība izpētīt skolēnu sociālo attīstību noteica Aijas Liepas maģistra darba tematu ‘’Pamatizglītību 6 gados uzsākušo skolēnu sociālās attīstības faktoru izpēte 7.klasē’’. Pētījumā analizēta skolēnu sociālā attīstība, ja pamatizglītibas apguve sākta 6 gadu vecumā. Izmantojot teorētiskās pētīšanas metodes, izdalīti sociālās attīstības faktori un noteikti sociālās attīstības komponenti un kritēriji. Pētījuma empīriskajā daļā, izmantojot kvalitatīvās empīriskās metodes, tika izpētīts un izanalizēts, kā pamatizglītības apguves uzsākšana 6 gadu vecumā ietekmē skolēnu turpmāko sociālo attīstību.
 
One of the most topical educational reforms anticipates that children will start the acquisition of elementary education at the age of six. Currently, the school is traditionally started at the age of seven. In the context of Latvia, the development of the child as a whole has been relatively little studied in order to determine whether children are socially prepared enough to start schooling at the age of six. The necessity to study the social development of students initiated the subject of Aija Liepa’s master thesis “The study of social development factors in Grade 7 of pupils who have started their basic education at the age of 6”. The study analyzes the social development of pupils when the acquisition of elementary education begins at the age of six. Using theoretical research methods, social development factors are resolved and certain social development components and criteria are determined. In the empirical part of the research, using qualitative empirical methods, it was investigated and analyzed how the acquisition of elementary education at the age of 6 affects the future social development of students.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/38457
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV