Lasītmācīšanas veicināšana 1. klases skolēniem ar fonemātiskās uztveres traucējumiem
Author
Ukavica, Mārīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
2 ANOTĀCIJA Darba nosaukums: Lasītprasmes veicināšana 1. klases skolēniem ar fonemātiskās uztveres traucējumiem. Darba autore: Mārīte Ukavica Darba zinātniskā vadītāja: Darba saturs: 63. lpp., 25 attēli, 1 tabulas, pielikumi. Darba mērķis: Teorētiski izpētīt un praktiski pārbaudīt lasītprasmes veidošanas iespējas 1. klašu skolēniem ar fonemātiskās uztveres traucējumiem. Diplomdarba teorētiskajā daļā tiek analizēti S Tūbeles, Z .Anspokas, A. Ļubļinskas, Ā. Ptičkinas, J. Līdakas , G. Svences, J. Lūses un citu autoru darbi un viedokļi par lasītprasmes veicināšanu un fonemātiskās uztveres attīstīšanu 1. klases skolēniem, kā arī pētītas jaunākā skolas vecuma bērnu attīstības īpatnības, lasīšanas veicināšanas mērķi, uzdevumi un lasītprasmes apguves posmi fonemātisko traucējumu novēršanai. Praktiskajā daļā aprakstīta autores pētnieciski praktiskā darbība ar 1. klases skolēniem, kuriem novēroti fonemātiskās uztveres un lasīšanas traucējumi. Pētījuma rezultātā apkopoti un analizēti rādītāji pirms un pēc korekcijas darba. Autore pievienojas praktiķu viedoklim par fonemātiskās uztveres attīstīšanas būtisko lomu lasītprasmes pilnveidošanā un darba nobeigumā tiek formulēti secinājumi: 1. attīstot fonemātisko uztveri, mazinās grūtības lasītprasmes apgūšanā; 2. izmantojot logopēdiskās spēles un uzdevumus, logopēds palīdz skolēniem attīstīt fonemātisko uztveri. Pētījuma rezultātā autore piedāvā darba metodes un vingrinājumus lasītprasmes veicināšanai un fonemātiskās uztveres attīstīšanai. Atslēgvārdi – lasīšanas traucējumi, fonemātiskā uztvere, 1. klases skolēni, korekcijas darbs. 3 ANNOTATION Diploma work theme: Development of reading skills for 1st grade students with phonematic perception disorders. Author: Mārīte Ukavica Scientific supervisor: Content: 63. pages., 25. pictures, 1. charts, appendices. Aim of the research: to explore theoretically and to test practically the possibilities to develop reading skills for 1st grade students with phonematic perception disorders. Theoretical part of diploma work includes an analyse of works and opinions of S. Tūbele, Z .Anspoka, A. Ļubļinska, Ā. Ptičkina, J. Līdaka , G. Svence, J. Lūse and other authors about the development of reading skills and phonematic perception for 1st grade students. Author studied developmental characteristics of youngest school age children, the goals and tasks of reading improvement as well as stages of reading development to prevent phonematic disorders. Practical part describes an author’s practical activities with 1st grade students with observed disorders of phonematic perception and reading, then summarizes and analyses the indicators before and after the correctional work. Author of the diploma work share the view of practitioners about the essential role of phonematic perception development in reading skills improvement and formulate the conclusions in the final part: 1. By developing the phonematic perception it is possible to reduce the difficulties of literacy learning. 2. By using the games and tasks, a speech therapist help students to develop phonematic perception. At the end of study author offers the methods and exercises to improve the reading skills and to develop the phonematic perception. Key words; reading