Kibertiranizēšanas pieredzes, uztvertās vecāku pārraudzības un ārpusstundu aktivitāšu biežuma saistības pusaudžiem
Autor
Bartkeviča, Elīza
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Damberga, Ilze
Datum
2018Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kibertiranizēšana ir strauji progresējošs, nereti anonīms vienaudžu savstarpējās vardarbības veids, kura aktualitāte aug līdz ar straujo tehnoloģiju attīstību. Tā bieži norisinās papildus tiranizēšanai skolas vidē un atstāj nopietnas sekas uz iesaistītajiem. Pētījuma mērķis bija noskaidrot, kādas saistības pastāv starp kibertiranizēšanas pieredzi, uztverto vecāku pārraudzību un ārpusstundu aktivitāšu biežumu pusaudžiem un vai pastāv nozīmīgas atšķirības starp šiem mainīgajiem zēnu un meiteņu grupās. Pētījumā piedalījās 97 pusaudži vecumā no 14 līdz 16 gadiem (M=14,97; SD=0,84). Tika izmantotas trīs metodes - Eiropas kibermobinga intervences projekta aptauja (Del Rey et al., 2015), Vecāku uzraudzības aptauja (Stattin & Kerr, 2000) un Pusaudžu uztvertās vecāku interneta pārraudzības aptauja (Virse, 2016). Tika noskaidrots, ka pastāv vairākas saistības starp vecāku pārraudzības aspektiem un kibertiranizēšanas pieredzi. Vecāku informētība ir negatīvi saistīta gan ar kibertiranizēšanas agresiju, gan kibertiranizēšanas viktimizāciju, savukārt, pusaudžu atklātība ir negatīvi saistīta kibertiranizēšanas viktimizāciju. Kibertiranizēšanas agresija un kibertiranizēšanas viktimizācija ir nozīmīgi saistītas savā starpā, kas norāda, ka iesaistītie nereti ieņem vairāk par vienu lomu. Pastāv nozīmīga korelācija starp vecāku kontroli un ārpusstundu aktivitāšu biežumu, tomēr netika atklāta saistība starp kibertiranizēšanas pieredzi un ārpusstundu aktivitāšu biežumu. Nepastāv arī būtiskas atšķirības starp pētījuma mainīgajiem meiteņu un zēnu grupās. Cyberbullying is highly progressive, often anonymous form of peer bullying, the actuality of which grows along with the rapid development of technology. It often occurs simultaneously with school bullying and has serious consequences for those involved. The aim of this study was to find out the correlations between adolescent cyberbullying experience, perceived parental monitoring and the frequency of extra-curricular activities and whether there are significant differences between these variables in boys and girls groups. This reasearch involved 97 adolescents aged between 14 and 16 (M=14,97; SD=0,84). Three methods were used - The European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire (Del Rey et al., 2015), Parental Monitoring Scale (Stattin & Kerr, 2000) and Perceived Parental Internet Monitoring in Adolescents Questionnaire (Virse, 2016). The results indicated that there are significant correlations between the aspects of perceived parental monitoring and cyberbullying experience. Higher parental awareness is related to both lower cyberbullying aggression and cyberbullying victimization, while higher adolescent openness is related to lower cyber – victimization. There are correlations between cyber – victimization and cyber - agression which shows that those involved often take on more than one role. There are correlations between parental control and the frequency of extra-curricular activities, but no signifficant correlations between cyberbullying experience and frequency of extra-curricular activities were indicated. There are also no significant gender differences between the study variables.