Show simple item record

dc.contributor.advisorStrika, Evija
dc.contributor.authorFreimane, Laura
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-06-30T01:05:52Z
dc.date.available2018-06-30T01:05:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.other65553
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/38538
dc.description.abstractŠī maģistra darba mērķis ir izpētīt vai pastāv saistības starp narcistiskai personībai raksturīgām iezīmēm un sevis prezentēšanas stratēģijām sociālajā vietnē “Facebook” (turpmāk tekstā “Fb”). Izpētīt, vai pastāv saistība starp narcistiskai personība raksturīgām iezīmēm un intensīvāku Fb lietošanu, kā arī, vai pastāv dzimumatšķirības narcistiskas personības iezīmju izteiktībā, sevis prezentācijā sociālajā vietnē Fb un Fb lietošanas intensitātē. Lai sasniegtu mērķi sākotnēji tika veikta literatūra analīze, apkopotas iepriekšējos gados veikto pētījumu galvenās atziņas, secinājumi, izveidota Fb sevis prezentēšanas aptauja un veikts empīrisks pētījums. Pētījuma ietvaros tika aptaujāti 137 respondenti vecumā no 18 līdz 45 gadiem, kuri ikdienā lieto sociālo vietni. No tiem 69 bija sievietes (vidējais vecums 26, 9 gadi) un 68 bija vīrieši (vidējais vecums 26, 7 gadi). Aptaujas respondentiem bija pieejamas elektroniskā formā sociālajā vietnē Fb, piedalīšanās pētījumā notika pēc brīvprātības principa, aptaujas bija anonīmas. Kā pētījuma instrumentārijs tika izmantots: Narcistiskas personības iezīmju aptauja. Narcissistic Personality Inventory (NPI) (Raskin & Hall, 1979). ). Latvijā adaptējusi I. Strode, 2008. Facebook (Fb) lietošanas intensitātes aptauja. The Facebook Intensity scale (FBI) (Ellison, Steinfield & Lampe, 2007). Latvijā adaptējusi D. Piļka, 2017. Sociālās vietnes “Facebook” sevis prezentācijas aptauja. Aptauju izveidoja L. Freimane, 2018. Pētījuma rezultāti parāda, ka visai izlasei kopā nepastāv saistība starp narcistiskas personības iezīmēm un intensīvāku Fb lietošanas pakāpi. Taču šī pētījuma rezultāti atklāj, ka indivīdiem, kam raksturīgākas izteiktākas narcistiskas personības iezīmes ir vairāk draugu sociālajā vietnē Fb. Ne sieviešu, ne vīriešu grupā šajā pētījumā nepastāv saistība starp narcistiskas personības iezīmēm un intensīvāku Fb lietošanu. Visai izlasei kopā nepastāv saistība starp narcistiskām personības iezīmēm un biežāku sevis prezentāciju Fb. Taču saistība parādās sieviešu grupā – pastāv saistība starp narcistiskām personības iezīmēm un biežāku informācijas par sevi atjaunošanu sociālajā vietnē, un biežāka attēlu publicēšanu Fb. Vīriešu grupā nepastāv saistība starp narcistiskām personības iezīmēm un biežāku sevis prezentāciju Fb. Sievietes vairāk nekā vīrieši lepojas par Fb lietošanu, un sievietes uzskata, ka Fb lietošana ir daļa no viņu ikdienas rutīnas un ikdienas aktivitātes, kā arī sievietes pavada vairāk laika sociālajā portālā nekā vīrieši. Sievietēm raksturīgāka intensīvāka Fb lietošana, sievietes biežāk publicē attēlus nekā vīrieši. Sievietēm būtu vairāk žēl nekā vīriešiem, ja Fb tiktu slēgts.
dc.description.abstractThe main goal of this thesis is to explore, whether there are connections between narcissistic personality traits and self-presentation strategies on social site Facebook (further in the text – Fb); to explore, wheter there is a connection between narcissistic personality traits and more intense use of Fb, also if there are any gender related differences in the expressiveness of narcissistic personality trate, self-presentation on social site Fb and in the intensity of Fb use. To achieve this goal, at the beginning there was made an analysis of literature, there were gathered the main conclutions of previously made researches, there was published a survey about self-presentation in Fb and there was made an empirical research. Within the framework of the research there were surveyed 137 respondents at the age of 18 to 45, who use the social site daily. 69 respondents were women (the average age 26,9 years) and 68 were men (average age 26,7 years). The survey was available electronically in the social site Fb and the participation in the survey was happening voluntarily; the survey was anonimous. The instrumentary of the research is: Narcissistic Personality Inventory (NPI) (Raskin & Hall, 1979). Adaptation in Latvia by I. Strode, 2008 The Facebook Intensity scale (FBI) (Ellison, Steinfield & Lampe, 2007). Adaptation in Latvia by D. Piļka, 2017. The survey of self-presenting in social site Facebook. Survey made by L. Freimane, 2018. The results of the research show no connection between narcissistic personality traits and more intense use of Fb for the whole data selection. However, the results of this research also show that the individuals with more explicit narcissistic personality traits tend to have more friends on the social site Fb. This research shows no connection between narcissistic personality traits and more intense use of social site Fb in neither men’s or women’s group of responents. The whole group of respondents do not show the connection between narcissistic personality traits and a more often self-representation in the social site Fb. However, the connection can be seen between the female respondents - there is a connection between narcissistic personality traits and a more often renewing, posting of both information and images about themselves. Between male respondents there could be seen no connection between narcissistic personality traits and a more often self-representation in the social site Fb. Women feel prouder than men about the use of Fb; women also consider the use of Fb as a part of their everyday routine and everyday activity, women spend more time using this social site and often than men posting photos in Fb, also women use Fb more intense and they would feel more sorry if this social site would be closed.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectnarcisms
dc.subjectsevis prezentēšanas stratēģijas
dc.subjectFacebook lietošana
dc.subjectFacebook lietošanas intensitāte
dc.titleNarcistiskai personībai raksturīgo iezīmju saistība ar sevis prezentēšanas stratēģijām sociālās interneta vietnes “Facebook” lietotāju vidū
dc.title.alternativeThe connection of narcissistic personality traits with self-presentation strategies among the users of social internet site Facebook.
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record