Vidusskolas skolēnu leksiskā profila analīze angļu valodas esejās
Author
Beikmane, Marija
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kalnbērziņa, Vita
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba mērķis, pirmkārt, bija izpētīt saistību starp vakara (maiņu) vidusskolas topošo absolventu angļu valodas produktīvā vārdu krājuma leksisko blīvumu, daudzveidību un viņu rakstisko sniegumu. Otrkārt, izvērtēt skolēnu produktīvā vārda krājuma līmeni saskaņā ar Eiropas kopējo pamatnostādņu valodu prasmes līmeņu noteikšanas sistēmu (CEFR), kas ir atspoguļots tīmekļa vietnē TextInspector, kur angļu valodas vārdi un frāzes ir iedalītas attiecīgi katram līmenim. Darba analīzei galvenokārt tika izmantotas tādu autoru kā Laufer un Nation (1995), Read (2000, 2004, 2007) un Coxhead (2010) teorijas. Analizējot 22 skolēnu rakstiskos darbus angļu valodā, tas ir, izmantojot viņu argumentatīvās un salīdzinošās esejas (kopumā 44 esejas, 8875 vārdu), tika pētīts leksiskais profils. Pētījumā iegūtais materiāls tika analizēts, izmantojot korpusā balstītu pētījuma metodi, pielietojot tīmekļa vietnē pieejamās VocabProfile un Text Inspector programmas. Pamatojoties uz VocabProfile rezultātiem, dati liecina, ka audzēkņu rakstu valodas leksiskais blīvums un daudzveidība nav apmierinoša, jo atbilst A1/ A2 līmenim, taču saskaņā ar angļu valodas mācību programas aprakstu jāatbilst B2/ C1 līmenim. Turklāt, audzēkņi pārsvarā izmanto funkciju vārdus, nevis saturiskus vārdus. Abi leksiskā profila indikatori ir cieši saistīti, tādējādi ietekmējot rakstiskā snieguma vispārējo kvalitāti. Pētījumā, kas veikts, izmantojot Text Inspector, tika konstatēts, ka audzēkņu vārdu krājums galvenokārt sastāv no vārdiem, kas klasificēti CEFR A1 līmenī, un tā izrādījās tendence abos rakstītu darbu veidos. Šā pētījuma rezultāti var kalpot kā pedagoģiska palīdzība skolotājiem, izstrādājot efektīvākas nodarbības un uzdevumus vārdu krājuma paplašināšanai. The present paper, first, aimed to investigate the relationship between the lexical density and diversity of the evening (shift) secondary school graduates' English productive vocabulary and their written performance. Second, it also aimed to assess the learners‟ productive vocabulary level according to Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) which is represented in a web resource TextInspector, where words and phrases are categorized at each level of the CEFR. In order to conduct the analysis the theoretical framework of such authors as Laufer and Nation (1995), Read (2000, 2004, 2007) and Coxhead (2010) were used. Analyzing 22 subjects‟ argumentative and comparative essays, which resulted in 44 essays and 8875 words, the lexical profile was researched. The gathered data was analyzed using the corpus-based research method by employing the web-based tools VocabProfile and Text Instructor. Based on the results of VocabProfile, the findings indicated that the learners‟ lexical density and diversity is not satisfactory since it corresponds to A1/ A2 levels, but according to the description of English Language curriculum it must be in line with the levels B2/ C1. In addition, the learners tend to use more function words instead of content words. The both lexical profile indicators strongly correlate, thus affecting the overall quality of a written production. From the research that has been performed using Text Inspector, it has been found out that the learners‟ vocabulary mainly consist of the words classified to A1 level of CEFR, and it proved to be a tendency in both written productions. The results of this research can serve as a pedagogical aid to teachers in developing more effective lessons and vocabulary learning tasks.