• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dzimuma loma valodas lietojumā lietišķajās prezentācijās

Thumbnail
View/Open
306-64553-Bucme_Dzulija_db14033.pdf (792.0Kb)
Author
Bučme, Džūlija
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Apse, Vineta
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Šajā bakalaura darbā tiek pētīta dzimumu loma valodu lietojumā lietišķajās prezentācijās, jo mūsdienu sabiedrībā cilvēkiem tagad ir jārunā publiski vairāk nekā jebkad agrāk. Bakalaura darba mērķis ir izpētīt, kā valodas lietojumu lietišķajās prezentācijās ietekmē runātāja dzimums. Autore ir pētījusi vairākus teorētiskos avotus par komunikāciju, lietišķajām prezentācijām un dzimuma atšķirībām runā. Autore ir izpētījusi piecas vīriešu un piecas sieviešu ar uzņēmējdarbību saistītas prezentācijas. Lai analizētu atšķirības starp vīriešu un sieviešu valodas lietojumu izvēlētajās lietišķajās prezentācijās, tiek izmantota kvalitatīva gadījumu izpētes pieeja. Tiek secināts, ka valodas lietojumu lietišķajās prezentācijā ietekmē runātāja dzimums attiecībā uz izrunu, balsi un intonāciju, vārdu izvēli un sintaksi.
 
This Bachelor thesis investigates the role of gender in language use in business presentations, as in our modern society people have to speak publicly more now than ever. The goal of the thesis is to explore how the use of language in business presentations is influenced by the speaker’s gender. The author has studied several theoretical recourses on communication, business presentations and gender differences in speech. The author has examined five male and five female business-related presentations. A qualitative case study approach is applied for the analysis of differences between male and female language use in the selected business presentations. It is concluded that the use of language in the business presentation is influenced by the speaker’s gender concerning pronunciation, voice and intonation, vocabulary choice and syntax.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/39027
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV