• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolu bibliotēku loma mācību procesa nodrošināšanā

Thumbnail
View/Open
309-64580-Krumina_Ieva_ik15063.pdf (666.2Kb)
Author
Krūmiņa, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Pakalna, Daina
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs “Skolu bibliotēku loma mācību procesa nodrošināšanā” ir izstrādāts ar mērķi noskaidrot, kāda loma ir skolu bibliotēkām mācību procesa nodrošināšanā skolēniem vecumā no 7 – 12 gadiem, kā arī noskaidrot, kādi ir galvenie iemesli, kādēļ skolēni apmeklē skolas bibliotēku. Pētījuma teorētisko bāzi veido Ļeva Vigotska, Erika Eriksona un Žana Piažē izteiktās atziņas par bērnu psihiskās attīstības īpatnībām. Mūsdienu sabiedrībā tehnoloģijas ieņem ļoti nozīmīgu lomu, līdz ar to, ar vien vairāk skolēnu ikdienā izmanto tehnoloģijas, tajā skaitā arī mācībām, līdz ar to, ar vien mazāk tiek apmeklēta bibliotēka. Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, tika izpētīti ar tematu saistītie jēdzieni, analizēta teorētiskā bāze, analizēti līdzīgie pētījumi, izpētīta informācija par skolu bibliotēkām, veikta novērošana un intervijas, apkopoti un analizēti iegūti dati un izdarīti secinājumi. Pētījuma rezultāti rāda, ka skolēni skolas bibliotēku apmeklē bieži. Visvairāk to apmeklē, lai mācītos, pildītu mājasdarbus, meklētu informāciju un lasītu grāmatas. Skolas bibliotēkai ir liela nozīme mācību procesa nodrošināšanā.
 
The bachelor thesis “The role of school libraries in providing the learning process” has been developed with goal to determine what is the role of school libraries in process of study for students aged 7 to 12 years and what are the main reasons for students attending school libraries. The theoretical basis of the research is based on the findings of Lev Vygotsky, Erik Erikson and Jean Piaget on the peculiarities of children's psychic development. Technology in modern society plays a very important role, therefore, more and more students use technology for their studies on daily basis, which means that they are less likely to visit the library. In order to achieve the objective of this thesis concepts related to the subject, the theoretical basis, information about school libraries was analyzed, observations and interviews were carried out. The obtained data was collected and analyzed to draw the conclusions. The results of the study indicate that students often attend school libraries. Most of the time they attend them to study, do homework, search for information and read books. The school library plays a major role in ensuring the process of study.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/39341
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV