• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fonētisko traucējumu korekcija vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar skaņu [z], [s], [c], [dz] izrunu

Thumbnail
View/Open
299-63359-Vitola_Inese_iv17025.pdf (2.482Mb)
Author
Vītola, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Eņģele, Zane
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore: Inese Vītola Darba temats – Fonētisko traucējumu korekcija vecākā pirmsskolas vecuma bērniem ar skaņu [s], [z], [c], [dz] izrunu. Darbā analizētas vecākā pirmsskolas vecuma bērnu skaņu izrunas traucējumu novēršanas iespējas. Darba mērķis ir teorētiski un praktiski izzināt vingrinājumu un rotaļu izmantošanas iespējas priekšējo mēleņu izrunas sekmēšanai. Hipotēze – priekšējo mēleņu [s], [z], [c], [dz] izrunas traucējumu novēršana vecākā pirmsskolas vecuma bērniem noritēs sekmīgi, ja logopēds izzinās bērnu skaņu izrunas nepilnības un izmantos vingrinājumus un rotaļas koriģējoši attīstošā darbībā, atbilstīgi bērna specifiskajām vajadzībām. Darba teorētiskajā daļā ir risināti jautājumi par pirmsskolēnu attīstības likumsakarībām un īpatnībām bērniem ar fonētiskiem traucējumiem; skaņu izrunas traucējumiem pedagoģiski psiholoģiskās klasifikācijas skatījumā; par priekšējo mēleņu [s], [z], [c], [dz] izrunas traucējumu novēršanas paņēmieniem un darba posmiem; par vingrinājumiem un rotaļām kā artikulācijas traucējumu novēršanas līdzekļiem. Praktiskajā daļā veikta bērnu grupas logopēdiskā izpēte; koriģējoši attīstošās darbības priekšējo mēleņu izrunas traucējumu novēršanai, izmantojot vingrinājumus un rotaļas; pētījumā iegūto rezultātu dinamiska analīze. Pamatojoties uz pētījuma rezultātiem, izvirzītā hipotēze ir īstenojusies. Atslēgvārdi – fonētiskie traucējumi, vecākā pirmsskolas vecuma bērni, priekšējo mēleņu izrunas traucējumi, koriģējoši attīstošā darbība. Darbs sastāv no ievada, divām daļām, secinājumiem, ieteikumiem un 16 pielikumiem. Tajā ir 68 lpp., 8 attēli, 9 tabulas, bibliogrāfijā 73 literatūras un informācijas avoti.
 
The author: Inese Vītola Theme of the work – Correction of phonetic disorders in elder preschoolers with sound [s], [z], [c], [dz] pronunciation. The paper analyses the possibilities of eliminating the disturbance of sound pronunciation of children of the oldest preschool age. The aim of the work is to theoretically and practically learn the exercises and possibilities of using the games for promoting the pronunciation of the front tongues. Hypothesis – the prevention of speech disorders with sound [s], [z], [c], [dz] pronunciation in the elder preschool children will be successful if the speech therapist finds out the shortcomings of children's pronunciation of sounds and will use exercises and games in the corrective developmental activity according to the child's specific needs. The theoretical part of the paper deals with the regularities and peculiarities of pre-school development in children with phonetic disorders: sounds pronunciation disorders in terms of pedagogical psychological classification; about the methods and work stages of sound [s], [z], [c], [dz] disorders preventable; on exercises and games as articulation disorder correction means. In the practical part a speech therapy study of the children's group has been performed; corrective developmental activities for the prevention of disturbance of the front language speech using exercises and games; dynamic analysis of the results obtained in the study. Based on the results of the research, the hypothesis proposed has been implemented. Keywords – phonetic disorders, elder pre-schoolers, abnormal speech pronunciation, corrective developmental activities. The paper consists of an introduction, two parts, conclusions, recommendations and 16 annexes. It contains 68 pages, 8 figures, 9 tables, 73 bibliographies and sources of information in the bibliography.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/39438
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV