Modeļu izmantošana 5 – 6 gadīgiem bērniem priekšējā mēleņa L fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai
Author
Smirnova, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltiņa, Irēna
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma: Modeļu izmantošana 5 – 6 gadīgiem bērniem priekšējā mēleņa L fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai. Pētījuma mērķis: Teorētiski un praktiski izzināt priekšējā mēleņa L izrunas korekcijas iespējas vingrinājumos un ar modeļu palīdzību. Izvirzītā mērķa īstenošanai pētījuma ietvaros veikti šādi uzdevumi: •apkopota un analizēta logopēdiskā, pedagoģiski psiholoģiskā literatūra par pētāmo problēmu; •izzināta vecākā pirmsskolas vecuma bērnu attīstība un viņu runas specifiskās īpatnības; •praktiski pārbaudīta modeļu izmantošana koriģējoši attīstošajā darbībā bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem; •apkopoti un salīdzinoši vērtēti iegūtie rezultāti. Teorētiskās daļas izklāstā izzināta un aprakstīta modeļu iekļaušana koriģējoši attīstošajā darbībā bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem, tai skaitā atspoguļoti: •vecākā pirmsskolas vecuma bērnu attīstība likumsakarības problēmas skatījumā; •priekšējo mēleņu izrunas traucējumu rašanās cēloņu daudzveidība, izpausmes; •fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanas darba posmi saistībā ar modelēšanu. Empīriskajā daļā veikts pedagoģiskais pētījums par logopēda koriģējoši attīstošo darbību ar 5 – 6 gadīgiem bērniem, kam ir skaņas L izrunas traucējumi, izmantojot modeļus, kura ietvaros aprakstīta: •pētījuma metodoloģija; •bērnu grupas sākotnējā logopēdiskā izpēte attīstības veselumā; •vingrinājumu un modeļu atlase, to izmantošana, ievērojot bērnu specifiskās vajadzības; •pētījumā iegūto datu dinamikas analīze. Pētījumā izvirzītā hipotēze: Priekšējā mēleņa L fonētiski fonemātisko traucējumu korekcija būs sekmīga, ja logopēds ievēros bērna vecumu un runas attīstības īpatnības, un koriģējoši attīstošajā darbībā atbilstoši problēmai izmantos vingrinājumus un modeļus – ir pārbaudīta un apstiprinājusies. Diplomdarba apjoms: 108 lpp., tai skaitā 8 tabulas, 15 attēli, 22 pielikumi, 72 izmantotās literatūras un informācijas avoti. The theme of the diploma paper. The use of models for 5 – 6 years old children to prevent the phonetic – phonematic disorders of the front lingual consonant L. The aim of the research: Provide theoretical and practical study on correction possibilities of the front lingual consonant L pronunciation disorders by exercises and the use of models. To reach the objective the research included the following tasks: •study and analyze logopedic and pedagogic psychology literature resources covering the research theme; •investigate the development of the older pre-school age children and their speech peculiarities; •in praxis prove the use of models in correcting development exercises for children with phonetically phonematic disorders; •summarize and carry out a comparative evaluation of the obtained research results. The theoretical part of the research describes the inclusion of models in correcting development work with children who have phonetically phonematic disorders, including: •development of the older pre-school age children from the natural problem aspect; •reasons, diversity and forms of the front lingual consonant pronunciation disorder development; •work stages using modelling to eliminate the phonetically phonematic disorders. The empirical part covers a pedagogic research on logopedic correcting work, using models, with 5-6 years old children who have front lingual consonant L pronunciation disorders and describes: •research methodology; •initial logopedic investigation of group of children within the development entirety; •selection of exercises and models and the use of them considering specific needs of children; •analysis of the obtained research data dynamics. The research hypothesis: Correction of the front lingual consonant L phonetic phonematic disorders will be successful if a speech therapist will observe the speech specifics of children of a particular age and will use appropriate exercises and models in the correction development work – is proved and confirmed. Volume of diploma thesis is 108 pages, including 8 tables, 15 pictures, 22 attachments, 72 literature and information resources.