Otrās klases skolēnu fonemātiskās uzveres pilnveide īso un garo patskaņu atšķiršanā
Автор
Šverna, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Eņģele, Zane
Дата
2018Metadata
Показать полную информациюАннотации
Diplomdarba nosaukums ir “2.klases skolēnu fonemātiskās uztveres pilnveide īso un garo patskaņu atšķiršanā”. Darba autors ir Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes programmas “Skolotājs” apakšprogrammas “Skolotājs logopēds” 2.kursa studente Liene Šverna. Diplomdarba mērķis ir - teorētiski izpētīt un praktiski izzināt 2.klases skolēnu fonemātiskās uztveres pilnveides iespējas īso un garo patskaņu atšķiršanā. Darba pirmajā daļā pētījuma autore veic teorētiskās literatūras apkopošanu un analīzi. Autore analizē fonemātiskās uztveres būtību, tās nozīmi skaņu (īso un garo) patskaņu atšķiršanā, kā arī izpēta patskaņus latviešu valodā. Lai varētu izveidot koriģējoši attīstošās darbības plānu, pētījuma autore analizē arī 2.klases skolēnu vecumposma attīstības īpatnības un to savstarpēju mijiedarbību. Uzmanība tiek pievērsta arī fonemātiskās uztveres nepietiekamībai un uzdevumu veidiem tās pilnveidei. Darba otrajā daļā pētījuma autore veic empīrisko pētījumu, lai analizētu 2.klases skolēnu fonemātiskās uztveres īso un garo patskaņu atšķiršanā pilnveides iespējas, veicot koriģējoši attīstošo darbību. Pētījuma empīriskajā daļā tiek izmantotas šādas metodes: pedagoģiskā novērošana, logopēdiskā izpēte, pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, kā arī iegūto datu apstrāde un analīze. Pētījuma empīriskajā daļā tiek apstiprinātā izvirzītā hipotēze, ka 2.klases skolēnu fonemātiskās uztveres pilnveide īso un garo patskaņu atšķiršanā būs sekmīga, ja tiks ņemtas vērā skolēnu vecumposmu likumsakarības, kā arī, ja tiks izmantoti atbilstoši koriģējošie attīstošie darba paņēmieni un metodes. Darba apjoms ir 78 lpp., t.sk. 15 attēli, 5 tabulas, 9 pielikumi, izmantoti 40 informācijas avoti. The title of thesis is “Perfection of phonemic perception in differing short and long vowels of 2nd grade pupil”. Author of work is student from University of Latvia Liene Sverna. The aim of thesis is to explore the possibilities of perfection of phonemic perception in differing short and long vowels of 2nd grade pupil practicaly. In the first chapter of work author analyzes theorethycal literature. Author analizes the essence of phonemic perception in differing short and long vowels. The author also explores the volwes in latvian. To be able to create activity of corrective development the author of thesis analyzes the development of 2nd grade pupil. The focus is on insufficiency of phonemic percepiton and on the tasks and activities to improve it. In the second chapter of thesis author carries out prastical empirical study to analyze the options of phonemic perception perfection of 2nd grade pupil while creating activity of corrective developing. At empirical part of thesis the author uses the following methods: pedagogical observation, research of speech therapy, pedagogical pilot activity as well as processing and analysis of the data acquired. The hypothesis of the thesis is approved – the perfection of phonemic perception in differing short and long vowels of 2nd grade pupil will be successful if the activity will meet childrens’s interests, expierence and needs and there will be used appropriate working methods. The thesis consists of 78 pages, including 15 figures, 5 tables, 9 attachments and the list of 40 references.