Īso un garo patskaņu atšķiršana 2. klases skolēniem ar fonemātiskiem traucējumiem
Author
Linde, Gita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba temats „Īso un garo patskaņu atšķiršana 2. klases skolēniem ar fonemātiskiem traucējumiem”. Diplomdarba autore – Gita Linde. Darba vadītāja – Mg.paed. Ilze Vilka. Diplomdarbs izstrādāts ar mērķi teorētiski izzināt un izveidot tādus uzdevumus, kas sekmētu īso un garo patskaņu atšķiršanu 2. klases skolēniem ar fonemātiskiem traucējumiem. Šī ir aktuāla problēma, ar ko saskaras daudzi skolu skolotāji mūsdienās. Balstoties uz teorētiskajā daļā analizētajām dažādu autoru atziņām par 2. klases skolēnu attīstību veselumā un fonemātisko uztveri, diplomdarba autore secina, ka runa skolēnam ir saistīta ar uztveri un domāšanu, kā arī sociālo labklājību. Praktiskajā darbībā tika veikts pētījums par 2. klases skolēniem ar fonemātiskiem traucējumiem. Darba autore izstrādāja fonemātiskās uztveres pārbaudes kritērijus un veica kā sākotnējo, tā arī beigu pārbaudi. Pēc koriģējoši attīstošās darbības, atkārtotā fonemātiskās uztveres pārbaude parāda, ka skolēniem ir vērojams progress. Apkopoti un analizēti pētījuma rezultāti. Darbs sastāv no ievada, trīs nodaļām un apakšnodaļām un secinājumiem. Darbā iekļautas 5 tabulas, 10 attēli, 70 izmantotās literatūras avoti un 20 pielikumi. Atslēgas vārdi: otrās klases skolēni, īsie un garie patskaņi, fonemātiskie traucējumi un fonemātiskā uztvere. The theme of the diploma paper – Differentiation of short and long vowels by 2nd grade students with phonemic disorders. Author – Gita Linde. Advisor – Mg.paed. Ilze Vilka. The diploma paper is written with the purpose to find out and to create such exercises that would promote the differentiation of short and long vowels by 2nd grade students with phonemic disorders. This is an actual problem in schools nowadays. Based on the ideas of different authors about 2nd grade students’ development and their phonemic perception, author concludes that students’ speech is connected to perception and thinking, as well as to their social wellbeing. Empirical part reveals a research about 2nd grade students with phonemic disorders. Author developed the criteria for the testing of phonemic perception and made both beginning and final tests. After corrective and developing activities author repeated the test of phonemic perception for 2nd grade students and the results show that students have progress. The results of the research were summarized and the conclusions about it drawn. The paper consists of an introduction, three chapters and their subdivisions and some conclusions. There are 5 tables, 10 pictures, 70 sources of literature and 20 addendums included in this diploma paper. Key words: second grade students, short and long vowels, phonemic disorder and phonemic perception