4 – 5 gadīgu bērnu vidējo mēleņu izrunas traucējumu novēršana vingrinājumos un rotaļās pirmsskolas izglītības iestādē
Author
Majeniece, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltiņa, Irēna
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Darba nosaukums. 4 – 5 gadīgu bērnu vidējo mēleņu izrunas traucējumu novēršana vingrinājumos un rotaļās pirmsskolas izglītības iestādē Darba autors. Ilze Majeniece Darba zinātniskais vadītājs. Mg.paed. Irēna Miltiņa Pētījuma mērķis. Teorētiski un praktiski izzināt, pārbaudīt skaņu Ķ un Ģ izrunas traucējumu korekcijas iespējas vingrinājumos un rotaļās. Lai īstenotu mērķi, tika izvirzīti šādi uzdevumi: •Izzināt dažādu autoru teorētiskās atziņas par skaņu Ķ un Ģ izrunas traucējumu rašanās faktoriem vidējā pirmsskolas vecuma bērnu attīstības skatījumā. •Raksturot vingrinājumus un rotaļas kā koriģējoši attīstošās darbības līdzekļus. •Veikt pedagoģisko pētījumu par skaņu Ķ un Ģ izrunas pilnveidi 4 -5 gadīgiem bērniem Pētījuma hipotēze. Skaņu Ķ un Ģ izrunas korekcija noritēs sekmīgi, ja logopēds: •izzinās bērnu runas specifiskās īpatnības •izmantos koriģējoši attīstošajā darbībā atbilstīgus vingrinājumus un rotaļas Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un praktiskās. Teorētiskajā daļā tiek apkopotas dažādu autoru atziņas par skaņu izrunas traucējumu rašanās cēloņiem. Vidējā pirmsskolas vecuma attīstības likumsakarības problēmas skatījumā un vingrinājumi un rotaļas kā skaņu izrunas traucējumu novēršanas veicinātāji. Praktiskajā daļā tiek veikta pedagoģiskā izmēģinājumdarbība ar 4 – 5 gadīgiem bērniem, kam ir skaņu Ķ UN Ģ izrunas traucējumi. Tiek apkopoti vingrinājumi un rotaļas, kas izmantotas koriģējoši attīstošajā darbībā. Ir veikta skaņu Ķ un Ģ izrunas prasmju dinamikas analīze. Veicot pedagoģisko izmēģinājumdarbību, apkopojot un analizējot rezultātus, autore secina, ka skaņu Ķ un Ģ izrunas korekcija noritēs sekmīgi, ja logopēds: izzinās bērnu runas specifiskās īpatnības un izmantos koriģējoši attīstošajā darbībā atbilstīgus vingrinājumus un rotaļas. Diplomdarba saturs 64 lappuses, 6 tabulas, 11 pielikumus, 60 izmantotās literatūras un informācijas avoti. Atslēgas vārdi : fonemātiskā uztvere, fonētiski fonemātiskie traucējumi, korģējoši attīstošā darbība, uzdevumi, vingrinājumi. The title: Prevention of mid-lingual consonant mispronunciation of 4 – 5 – year – old children by means of exercises and games in preschool educational institution The author: Ilze Majeniece The research superviser: Mg.paed. Irēna Miltiņa The purpose of the research: Theoretical research and practical verification of the correction possibilities regarding pronunciation disturbances of sounds Ķ and Ģ by means of exercises and games. To achieve the above goal, the following tasks were set: •To find out the theoretical findings of various authors about the factors that cause pronunciation disturbances of the sounds Ķ and Ģ in the pre-school age of children; •To describe exercises and games as means of remedial actions; •To conduct a pedagogical study on the improvement of sound Ķ and Ģ pronunciation for children aged 4 to 5. The research hypothesis. The correction of the sound Ķ and Ģ pronunciation disturbances will be successful provided that the speech therapist: •learns the specifics of children's speech; •uses exercises and games appropriate for the developmental activity. The diploma theses consists of two parts – theoretical and practical. The theoretical part summarizes the findings of various authors about the causes of speech disorders at the stage of middle pre-school years of children development when exercises and games are considered as stimulants for preventing speech impairment. In the practical part, pedagogical trial work is performed with 4 - 5 year old children who have the pronunciation disorder of sounds Ķ and Ģ. In this thesis paper are compiled various exercises and games used for remedial action. The analysis of the Ķ and Ģ pronunciation skills has been performed. In the course of pedagogical trial work, as well as by collecting and analyzing the results, the author concludes that the pronunciation corection of the sounds Ķ and Ģ will be successful if the speech therapist does the following: learns the specific peculiarities of children's speech and uses exercises and games appropriate for the children’s developmental activity. The diploma thesis consists of 64 pages, 6 tables, 11 attachments, and 60 literature sources. Key words: phonemic perception, phonetic-phonemic disorders, remedial action, tasks, exercises.