Didaktiskā rotaļa –fonemātiskās uztveres pilnveidošanas līdzeklis 5 – 6 gadīgiem bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem
Author
Novohatska, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba „ Didaktiskā rotaļa – fonemātiskās uztveres pilnveidošanas līdzeklis 5 – 6 gadīgiem bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem” mērķis ir teorētiski un praktiski izzināt fonemātiskās uztveres pilnveides iespējas izmantojot didaktiskās rotaļas bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem. Tika izvirzīti šādi uzdevumi: 1.Izzināt psiholoģisko, pedagoģisko, logopēdisko literatūru problēmas skatījumā 2.Raksturot rotaļu koriģējoši attīstošo nozīmi fonemātiskās uztveres pilnveidošanā 3.Veikt pētījumu par didaktisko rotaļu izmantošanas iespējām fonemātiskās uztveres sekmēšanā bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem Diplomdarba izstrādē izmantotas teorētiskas un empīriskās pētījuma metodes. Diplomdarba teorētiskajā daļā tiek analizēta un aprakstīta fonemātiskās būtība un tās nozīmīgums runas attīstības un valodas apguvē, didaktiskās rotaļas nozīme korekcijas procesā, kā arī tiek analizēta un aprakstīta 5 – 6 gadīgu bērnu attīstība veselumā. Praktiskajā daļā tiek aprakstīta koriģējoši attīstošā darbība fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanā kā arī analizēti un atspoguļoti pētījumā iegūtie rezultāti. Pētījuma gaitā apstiprinājās izvirzītā hipotēze, ka fonemātiskās uztveres pilnveide tiks sekmīgi nodrošināta, ja logopēds izzinās bērnu skaņu izrunas un fonemātiskās uztveres attīstības īpatnības, kā arī tiks izmantotas didaktiskās rotaļas korekcijas darbā, ievērojot katra bērna individuālās vajadzības. Darbs sastāv no ievada, trīs daļām un secinājumiem, darbā iekļautas 1 tabulas, 6 attēli un 6 pielikumi. Diplomdarbā izmantoti 49 lteratūras un informācijas avoti. Atslēgas vārdi: fonemātiskā uztvere, fonētiski fonemātiskie traucējumi, koriģējoši attīstošā darbība, rotaļas un vingrinājumi Diploma thesis title: Didactic play as a tool of developing of phonetic perception for 5 – 6 year old childrem with phonetic undeveloped speech. The aim of the research is to explore theoretically and practically phonological awareness perception development of children with phonetic phonematic disorders using by didactic game. The goals set for the implementation of thesis are the following: 1. to study the psychological, educational, speech therapy literature in the context of the thesis problems; 2. to describe the importance of didactic play in phonological awareness development; 3. carry out research on the use of phonological play in promoting the awareness of children with phonetic - phonematic disorders. The subject of the bachelor´s work. Theoretical and empirical study methods were used in the development of bachelor´s work. The theoretical part of the bachelor´s work analyses and describes the nature of the fundamental nature and its importance in terms of speech development and language learning, the role of didactic play in the correction process, and analyses and describes the development of 5-6 year-olds in the whole. The practical part describes the remedial development activity in the revention of phonetic phonematic disorders and analyses and reflects the results obtained in the study. During the study the hypothesis was confirmed that the improvement of phonetic perception will be successfully ensured if the speech therapist will develop the sound of children and test the development of phonetic perceptions, and will be used the didactic playwork, taking into account individual needs for each child. The work consists of introduction, parts and conclusions, including 1 tables, 6 pictures and 6 appendixies. There were used 49 literature and information sources. Key words: phonetic perception, phonetic phonematic disorders, remedial development, playworks and exercises.