Show simple item record

dc.contributor.advisorMartinsone, Baiba
dc.contributor.authorOlava, Anete
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2018-07-02T01:05:36Z
dc.date.available2018-07-02T01:05:36Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.other64988
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/39535
dc.description.abstractMaģistra darba pētījuma mērķis bija izpētīt kā pašnovērtētās uzvedības problēmas, uztvertais skolas klimats un sociālais atbalsts no vienaudžiem savā starpā mijiedarbojas 16-18 gadus veciem jauniešiem. Balstoties uz izanalizēto literatūru, tika izvirzīti trīs pētījuma jautājumi: 1) Kādas saistības pastāv starp pašnovērtētām uzvedības problēmām, uztverto skolas klimatu un tā dimensiju vienaudžu sociālo atbalstu 16-18 gadus veciem jauniešiem? 2) Kā uztvertais skolas klimats prognozē pašnovērtētas uzvedības problēmas 16-18 gadus veciem jauniešiem? 3) Kā uztvertā skolas klimata dažādas dimensijas prognozē pašnovērtētas uzvedības problēmas 16-18 gadus veciem jauniešiem? Pētījumā piedalījās vispārizglītojošo skolu 187 jaunieši (120 meitenes un 67 zēni vecumā no 16-18 gadiem). Uztvertā skolas klimata un vienaudžu sociālā atbalsta izpētei tika izmantota Skolas klimata aptauja pamatskolai/vidusskolai (School Climate Survey Suite, La Salle, McIntosh, & Eliason, 2016). Šajā mācību gadā Skolas klimata aptauja tiek adaptēta Latvijā B. Martinsones vadībā. Uzvedības problēmu novērtēšanai jaunieši tika lūgti aizpildīt Ahenbaha jauniešu (11-18 gadiem) pašnovērtējuma aptauju (Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA), Achenbach, & Rescorla, 2001). Aptauja adaptēta LU Psiholoģijas nodaļā (Sebre, Laizāne, 2006). Rezultāti norāda, ka uztvertais skolas klimats ir statistiski nozīmīgi pozitīvi saistīts ar vienaudžu sociālo atbalstu un statistiski negatīvi saistīts ar uzvedības problēmām, tas ir, – jo pozitīvāk vērtē skolas klimatu, vienaudžu sociālo atbalstu, jo zemākus vērtējumus norāda uzvedības problēmām un, otrādi, jo zemāki uztvertā skolas klimata, vienaudžu sociālā atbalsta novērtējumi, jo vairāk uzvedības problēmu tiek atainots. Regresijas analīze ļauj izdarīt secinājumus, ka uztvertais skolas klimats statistiski nozīmīgi negatīvi prognozē kopējās uzvedības problēmas, izskaidrojot 26% uzvedības problēmu variāciju. Uztvertā skolas klimata dimensijas nozīmīgi prognozē kopējās uzvedības problēmas, vislielāko nozīmi starp uztvertā skolas klimata dimensijām sniedz garīgās veselības dimensija, kas izskaidro 39 % kopējo uzvedības problēmu variāciju, otra nozīmīgākā dimensija ir vienaudžu sociālais atbalsts, kas izskaidro 5 % kopējo uzvedības problēmu variāciju.
dc.description.abstractThe aim of Master’s thesis to examine self-assessed behavioral problems, peers social support and perceived school climate for 16-18 year-olds. Based on the analysis of literature, the study advanced three questions: 1) What is the relationship between self-assessed behavioral problems, the perceived school climate and its dimension of peer social support for 16-18-year-olds? 2) How is the perceived school climate predicting self-assessed behavioral problems for 16-18-year-olds? 3) How do the different dimensions of the perceived school climate predict self-assessed behavioral problems for 16-18-year-olds? 187 respondents took part of this research - 120 girls and 67 boys, 16-18 years old. The school climate survey and peer social support studies used the School Climate Survey for primary / secondary school (School Climate Survey Suite, La Salle, McIntosh, & Eliason, 2016). During this school year, the school climate survey is being adapted in Latvia led by B.Martinsone. To assess behavioral problems, young people were asked to complete the Achenbach Youth (11-18 Years) self-assessment questionnaire (Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA), Achenbach, & Rescorla, 2001). The survey was adapted to the Department of Psychology at the University of Latvia (Sebre, Laizāne, 2006). The results indicate that the perceived school climate is statistically significant positively related to peer social support and is statistically negatively related to behavioral problems, that is, the more positive the school climate, peer social support, the lower the ratings point to their behavioral problems, and vice versa, because the lower the perceived school climate, peer social support assessments, the more the problem of behavior is displayed. Regression analysis leads to the conclusion that the perceived school climate statistically significantly negatively predicts common behavioral problems, explaining 26% of the variation in behavioral problems. The school's climate dimensions considerably predict common behavioral problems, the mental health dimension that accounts for 39% of the variation in total behavioral problems is of paramount importance among the perceived school climate dimensions, the second most significant aspect being peer social support, which explains 5% of the overall behavioral variation.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectpašnovērtētas uzvedības problēmas
dc.subjectuztvertais skolas klimats
dc.subjectvienaudžu sociālais atbalsts
dc.subject16-18 gadus veci jaunieši
dc.titlePašnovērtētās uzvedības problēmas, sociālais atbalsts no vienaudžiem un uztvertais skolas klimats 16-18 gadus veciem jauniešiem
dc.title.alternativeSelf-assessed behavioral problems, peers social support and perceived school climate for 16-18 year-olds
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record