• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolēnu pašvērtējuma prasmju veicināšana mācību procesā sākumskolas jaunākajās klasēs

Thumbnail
View/Open
299-65020-Trule_Linda_lt11011.pdf (1.098Mb)
Author
Trūle, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba autore ir Linda Trūle. Bakalaura darba temats ir “Skolēnu pašvērtējuma prasmju veicināšana mācību procesā sākumskolas jaunākajās klasēs”. Darba mērķis: Analizēt pašvērtējuma prasmju pilnveides iespējas mācību procesā sākumskolas jaunākajās klasēs. Hipotēze: Skolēna pašvērtējuma prasme tiek veicināta, ja: 1.Noris veiksmīga saskarsme ar apkārtējiem; 2.Tiek radīti apstākļi paša skolēna darbībai; 3.Skolēns tiek iesaistīts pašvērtējuma kritēriju izveidošanā. Uzdevumi: 1.Analizēt pedagoģisko un psiholoģisko literatūru par pašvērtējuma būtību; 2.Raksturot pašvērtējuma prasmju veidošanos sākumskolas jaunākajās klasēs; 3.Pētīt pašvērtējuma prasmju veicināšanas iespējas sākumskolas mācību procesā. Teorētiskajā daļā darba autore izzina un analizē literatūru problēmas skatījumā, ņemot vērā dažādu autoru atziņas. Tiek analizēts pašvērtējumus, tā izpausmes un ciešā saistība ar citiem psihiskajiem procesiem, kā apziņa, raksturots pašvērtējuma, pašvērtējuma prasmju veidošanās process, saistībā ar vecumposma attīstības likumsakarībām. Tiek aplūkots pašvērtējuma veicināšanas iespējas sākumskolas jaunākajās klasēs. Tiek akcentēta skolēnu loma mācību procesā, patstāvīgā darbība, labvēlīga mācību vide. Empīriskajā daļā tiek īstenota novērošana dažādās darbībās, vienā mācību stundā, problēmas konstatēšanai, sniegts skolēnu psiholoģiskais raksturojums, pašvērtējuma prasmju līmeņu izprašanai, pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, pašvērtējuma prasmju veicināšanai, datu apstrādāšana un apkopošana. Pētījumā piedalās 10 jaunākā skolas vecuma bērni. Darba autore uzskata, ka mērķis ir sasniegts, izvirzītie uzdevumi izpildīti. Teorētisko atziņu izzināšanas, analīzes un praktiskā pētījuma izstrādes gaitā izvirzītā hipotēze - skolēnu pašvērtējuma prasme tiek sekmētas, ja, norit veiksmīga saskarsme ar apkārtējiem, tik radīti apstākļi paša skolēna darbībai, skolēni tik iesaistīti pašvērtējuma kritēriju izveidošanā. Bakalaura darba apjoms ir 58 lapaspuses. Tas sastāv no ievada, divām daļām, secinājumiem, no 52 izmantotās literatūras un informācijas avotiem ( latviešu valodā - 37, angļu valoda - 7, krievu valodā – 5, vācu valodā – 3). Bakalaura darbā ir 7 tabulas un 7 attēli.
 
The author of this Bachelor thesis is Linda Trūle. The title of the thesis is „ Promoting pupils’ self-esteem skills during teaching process in the early years of primary school”. Objective: To analyze the possibilities of improving self-esteem skills during the study process in the early years of primary school. Hypothesis: The self-esteem skills of a pupil are being promoted if: 1.Communication with others is succesfull; 2.Conditions for the activity of the pupil himself are created ; 3.The pupil is involved in the development of self-assessment criteria. Tasks: 1.To analyze literature regarding the pedagogical and psychological esence of self-esteem; 2.To describe the development of self-esteem skills in the early years of primary school; 3.To research the possibilities of promoting self-esteem skills during learning process. In the theoretical part the author is researching and analysing literature, taking into account views of different authors. Self-esteem and its manifestations are being analyzed taking into consideration their close connection to other psychological processes, such as consciousness. Self-assessment and self-assessment skills formation, in relation to the age group development regularities, are being characterized.Opportunities for self-esteem promotion in the early years of primary school are being researched. The emphasis is placed on the role of students in the study process, independent work, and a favorable learning environment. In the empirical part observation is carried out during different activities. In one of the lessons, in order to identify problems, psychological profiling of the students was done. To understand the levels of self-esteem and in order to promote them, pedagogical testing, data processing and compilation was done.The author believes that the goals of the thesis have been achieved and the tasks set are fulfilled. The hypothesis developed during theoretical research, analysis and practical research is that students' self-esteem skills are promoted if there is successful communication with others, conditions for pupils taking action themselves are being created and students are involved in developing self-assessment criteria. This bachelor thesis is 58 pages long. It consists of an introduction, theoretical and practical parts, conclusions, 52 sources of literature and information (in Latvian - 37, in English - 7, in Russian - 5, in German – 3), it contains 7 tables and 7 pictures.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/39537
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV