Autisma iezīmes, agresivitāte un vecāku – bērnu mijiedarbība bērniem vecumā no 22 līdz 30 mēnešiem
Author
Ivanova, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Bite, Ieva
Date
2018Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma ietvaros tika apzinātas sakarības starp autiskā spektra iezīmēm, agresivitāti un audzināšanas pieejām vecāku-bērnu mijiedarbībā bērniem 22-30 mēnešu vecumā, un noskaidrots, vai pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības agresivitātes rādījumos bērniem ar un bez autiskā spektra traucējumu iezīmēm. Pētāmo izlase: 115 bērni vecumā no 22 līdz 30 mēnešiem, apakšizlasē 18 bērni. Tika izmantota bērna uzvedības novērtējuma anketa (Achenbach & Rescorla, 2000), adaptēta un pielietota „AS Detect” aptauja (Barbaro, 2016), Ģentes audzināšanas aptauja - vecāku versija (Van Leeuwen et.al., 2004), vecāku - bērnu mijiedarbības video novērojumi (Eyberg, 2002). Pētījuma rezultāti norāda uz statistiski nozīmīgām atšķirībām grupu vidējos rādījumos agresīvas uzvedības novērtējumos - grupā ar autiskā spektra iezīmēm agresīvas uzvedības novērtējums ir augstāks, kā grupā bez autiskā spektra iezīmēm. Pētījumā tika konstatēta negatīva saistība starp autiskā spektra traucējumu iezīmēm un tādām vecāku audzināšanas pieejām, kā pozitīvā audzināšana un noteikumi, norādot uz tendenci, ka pie augstāka autiskā spektra iezīmju novērtējuma vecāki mijiedarbībā ar bērnu mazāk izmantos pozitīvas audzināšanas paņēmienus un retāk mācīs noteikumus. Within the research the author studied connection between the autism spectrum disorders, aggression and parental upbringing approaches of 22-30 months old children, and was established if there are statistically significant differences in indexes for children with and without autism spectrum disorders. Research group: One hundred fifteen 22 to 30 months old children, sub-group eighteen children. There was used a child behaviour checklist (Achenbach & Rescorla, 2000), an adapted “AS Detect” questionnaire (Barbaro, 2016), Ghent Parental Behavior Scale (Van Leeuwen et. al., 2004), video recordings showing interaction between parents and their children (Eyberg, 2002). Outcome of the research indicate that there are statistically significant differences in mean indexes of groups. In the group with autism spectrum disorders assessment of aggressive behaviour is higher than in the group without autism spectrum disorder. In the research was discovered negative connection between autism spectrum disorders and such parental approaches in the child upbringing as positive upbringing and following certain rules, showing a tendency that higher are autism spectrum disorders parents in their interaction with their children less use positive methods and less teach their children to follow certain rules.